responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 301

ج‌

- در فرض سؤال اگر زمين، مال خود احداث كننده باغ است خمس قيمت فعلى زمين و باغ را بدهد كافى است و پس از آن اگر نموّ جديدى پيدا كرد خمس آن نموّ را نيز بايد بدهد و اگر زمين، از ديگرى است كه به اذن مالك يا اجاره زمين از او احداث باغ در آن كرده در اين صورت باغ را بدون زمين، قيمت كنند و خمس آن را بدهند و بعد هم خمس نموّ آن را ادا نمايند و اگر زمين ملك خودش باشد و خمس آن را قبلا داده و حال كه باغ كرده به واسطه احداث باغ، بر قيمت آن چيزى افزوده نشده خمس ندارد.

س 45

- شخصى فوت نموده و اشجارى داشته كه مى‌دانيم خمس نموّ آنها را نداده آيا خمس اين اشجار را بايد بدهند و يا خمس نموّ آنها را؟.

ج‌

- در فرض سؤال خمس نموّ اشجار را بدهند كافى است.

س 46

- كسى كه حساب سال ندارد، زمين موروثى خود را با قرض بصورت باغى درآورده، كه از فروش ميوه آن گذران كند، پس از حدود بيست سال، درآمد ميوه باغ از خرج زندگى اضافه آمده است، حالا كه تازه مى‌خواهد حساب سال قرار دهد، آيا اصل باغ از حيث نماآت و ترقّى سوقيّه هم بايد حساب شود، يا فقط درآمد آن بايد تخميس شود؟.

ج‌

- در فرض سؤال اصل زمين خمس ندارد و امّا اشجار موجود كه على الفرض به ثمر رسيده اگر قرض آن، پرداخت شده و در مقابل آن بدهكار نيست خمس آن واجب است و راجع به ثمره باغ، آن مقدار كه در سال به مصرف خوراك خود و عائله برسد يا با فروش به مصرف مؤنه سال برساند خمس ندارد، و زائد بر مؤنه خمس دارد.

س 47

- اگر كسى زمين زراعتى خود را تبديل به باغ نموده و اطراف باغ را با سيم كشى، حصار كند در اين صورت نهالهايى كه از عوائد بين سال، خريدارى كرده و غرس نموده در آخر همان سالى كه براى خمس، داشته بايد تخميس كند يا براى آنها سال خمس جداگانه قرار دهد يا چون احداث باغ، به منظور استفاده از ميوه آن است نه فروش، باغ اصلا مورد تعلّق خمس نيست و هكذا قيمت سيمها را بايد تخميس كند يا نه؟.

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 301
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست