- اصل وجوب خمس، اجمالا ضرورى اسلام و انكار آن موجب كفر است.
در اداء خمس قصد قربت لازم است
س 2
- شخصى با اين كه خمس و زكاة بر او واجب است از اداء آن امتناع دارد
ديگرى در مقام امر به معروف برآمده و حتّى به مرتبه ضرب هم رسيده و آن شخص، خمس و
زكاة خود را از ترس پرداخته است، حال با اين كه قصد قربت، با اين گونه، پرداخت،
متمشّى نمىشود، آيا مجزى هست و ذمّه او بري مىشود يا نه؟.
ج
- اگر او را امر به معروف نمايد و او در اثر ترس و تهديد، خمس و زكاة
را بدهد ولى قصد قربت او مورد شكّ باشد، محمول بر صحّت است و اگر عدم قصد قربت،
معلوم باشد، مجزى بودن، محلّ اشكال است. بلى اگر با اذن حاكم شرع، به اجبار از او
بگيرند مجزى است.
س 3
- وكالت در اداء خمس و زكاة- يعنى كسى را وكيل كند كه خمس و زكاة او
را بدهد- چگونه است؟.
ج
- با قصد قربت وكيل، در موقع اداء، اشكالى ندارد. و احتياط آنست كه
هم وكيل و هم موكّل قصد قربت نمايند.