منزل مىنمودند و در نتيجه، روزهشان را مىگرفتند
ولى اكنون همين مسافت را در مدّت خيلى كم با ماشين، طىّ نموده و چندين ساعته، به
مقصد خود مىرسند آيا تكليف آنان در بين راه، تمام است يا قصر؟.
ج
- با وضع فعلى هم در بين راه بايد نماز را شكسته و روزه را افطار
نمايند.
س 73
- شخصى به قصد مسافرت به هشت فرسخ و يا بيشتر، حركت مىكند از حدّ
ترخّص كه خارج شد نماز را شكسته مىخواند و حدود سه فرسخ كه مىرود از قصد خود
برمىگردد و مراجعت به وطن مىكند و هنوز وقت، باقى است آيا بايد دوباره نمازش را
(تماما) بخواند يا نه و بر فرض اگر تكليف او ساقط شده باشد پس با آن مطلب- كه
مىفرماييد شخص مسافر نبايد در بين مسافت، از قصد خود برگردد- چگونه جمع مىشود؟.
ج
- نمازى را كه قبل از برگشتن از قصد، شكسته خوانده صحيح است و اعاده،
لازم ندارد و اين كه نوشته شده كه بايد در بين مسافت، از قصد بر نگردد مقصود اينست
كه در صورتى مىتواند نمازش را شكسته بخواند كه از قصد مسافت، برنگشته باشد و بعد
از برگشتن از قصد مسافت، ديگر نمىتواند شكسته بخواند.
س 74
- بنده در شهرستان كرج سكونت دارم و محلّ كارم، بين راه كرج و تهران
است و مىدانم كه از كرج تا تهران نمازم قصر است ولى از كارخانه كه مىروم تهران
آيا شكسته بخوانم يا تمام و از كرج كه مستقيم به تهران از پهلوى كارخانه مىروم
نمازم قصر است يا تمام؟.
ج
- اگر از كارخانه تا تهران چهار فرسخ باشد كه رفت و آمد شما هشت فرسخ
بشود و در تهران هم قصد اقامه ده روز نداشته باشيد، مسافر هستيد و نماز، شكسته است
و اگر از كرج بقصد تهران سفر كنيد هر چند از مقابل كارخانه بگذريد باز هم نماز
شكسته است و روزه را بايد افطار كنيد.
س 75
- مسافرى به مقصد سه فرسخى سفر مىكند ولى از اوّل، قصد دارد كه در
اثناء راه به جادّه فرعى كه يك فرسخ است به جهت كارى برود و از همان راه به جادّه
اصلى برگردد و سفر خود را ادامه دهد، نماز اين مسافر، حكمش چيست؟.