او به قصد كفّاره، به خودش بدهد ولى اگر
فقير، اين كار را نكند، ذمّه موكّل، از كفّاره، بري نمىشود.
س 54
- چوپانى مىخواهد به گله چرانى برود و از اين جهت نمىتواند روزه
بگيرد و چنانچه نرود گلّه از گرسنگى از بين مىرود وظيفه شرعى چيست؟.
ج
- رفتن همراه گلّه مجوّز افطار نيست و ممكن است كسى را كمك بگيرد و
به نوبت استراحت كنند و اگر افطار كرده باشد كفّاره عمد بر او لازم است.
س 55
- زن و مردى كه جاهل مقصّر باشند و در ماه مبارك رمضان با هم جماع
نمايند و يا مرد استمناء كند در حالى كه احتمال ندهند اين كارها مبطل روزه است،
آيا كفّاره بر آنها واجب است يا خير؟.
ج
- در فرض سؤال، مبطل روزه است ولى كفّاره ندارد.
س 56
- كفّاره را بعد از ماه رمضان مىدهند يا قبل از ماه رمضان؟.
ج
- كفّاره تأخير قضاء روزه ماه رمضان را در رمضان سال بعد بايد داد.
س 57
- دانشجوئى روزه نمىگيرد و مىگويد كه با حال روزه نمىتوانم درس
را حاضر كنم و در امتحان مردود مىشوم و نتيجه چهار سال يا هشت سال يا بيشتر زحمتم
هدر مىرود. آيا اين عذر شرعا مسموع است يا خير؟.
ج
- درس خواندن و اشتغال به امتحان مجوّز افطار نيست و هر چند روز كه
روزه خورده است بايد كفّاره آن را براى هر روز شصت روز روزه بگيرد يا شصت مسكين را
اطعام نمايد و مىتواند شبها درس بخواند و روز روزه خود را بگيرد.
س 58
- شخصى مدّعى است، با اين كه دائم در مجالس مذهبى شركت مىكردم، كسى
بمن نگفت اگر روزه نگرفتيد، كفّاره دارد اخيرا اين مسأله را فهميدم آيا قاصر است
يا مقصّر؟.
ج
- در فرض سؤال اگر حرمت روزه خوردن را مىدانسته هر چند وجوب كفّاره
را نمىدانسته بايد كفّاره را بدهد.
س 59
- اگر كسى مريض بوده و روزه خود را افطار كرده بعدها وظيفه او چيست؟.
ج
- اگر در همان سال كه مريض بوده سالم شود قضاى روزه خود را