سجود و تشهّد و سلام، زانو بزند و بايد آن
پاى شكسته را در سجود و تشهّد، كمى بكشد ولى شرائط ديگر، موجود است آيا جايز است
كه با اين حال، امامت نمايد يا نه؟.
ج
- اگر وظيفه او نماز مختار است و مثلا سر انگشت پا را در سجود به
زمين مىگذارد هر چند پاها محاذى با يكديگر نباشند اقتدا به او صحيح است و امّا
اگر مثلا نمىتواند سجده مختار را به جا آورد احوط، عدم اقتدا به او است.
س 50
- ما هو رأيكم فى عالم يصلّى صلاة الجماعة و عنده عدّة بنات غير
متزوّجات و قد ادركن الشّبب و هو مع ذلك يتحلّى بروح الايمان، و العدالة فهل فى
ذلك اشكال- مع العلم بأنّ البنات لهنّ رغبة فى الزّوج- ام لا؟.
ج
- مجرّد كون البنات له و عدم اقدامه على تزويجهنّ لا ينافي العدالة و
ليس بمعصية نعم لو وجد الكفو و للبنات رغبة فى الزّوج و لم يأذن الوالد سقط حقّه
فى الاذن و لهنّ الزّواج بدون اذنه.
س 51
- آيا دانشجوى دانشگاه مختلط، كه مؤدّب به آداب و اصول دينى و اسلامى
است مىتواند متصدّى مقام امامت بشود و براى مردم در محيط دانشگاه و يا مساجد،
نماز بخواند و تشكيل جماعت بدهد يا نه؟.
ج
- شرائط امام جماعت همان است كه در رساله عمليّه نوشته شده است.
اگر شخص، عدالت هر مؤمن صحيح الاعتقادى را احراز كرد، مىتواند به او
اقتدا نمايد.
س 52
- با شخص وسواسى- كه مثلا كلمهاى را چند مرتبه تكرار مىكند- مىشود
نماز جماعت خواند يا نه؟.
ج
- با علم به اين كه تكرار، از جهت وسواس است احتياط، ترك اقتدا به
اوست.
س 53
- شخصى كه بعضى از مواضع سجدهاش مانند انگشت ابهام پايش مقطوع و
بريده است مىتواند امام جماعت بشود يا نه؟ و آيا مىتواند نماز استيجارى بخواند
يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال، احوط آنست كه امامت نكند و براى قضاى نماز غير