- در فتاوى فقهاء عظام، به اين فرع برخورد نكردهام ولى به حسب ظاهر
عمومات، مانع ندارد اگر چه احوط، ترك است.
س 41
- شخصى در حين خواندن حمد، اكثر اوقات، بين
غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ و
وَ لَا الضَّالِّينَ فاصله زيادى مىدهد، البتّه ايجاد اين
فاصله، و وقف زياد، براى اين شخص، غير اختيارى است به طورى كه اراده مىكند امّا
نمىتواند كلمات مذكور را بدون وقفه ادا كند، كه اين حالت شايد وسواس باشد، آيا
چنين شخصى مىتواند امام جماعت شود يا نه؟ و در صورتى كه گاهى اوقات مىتواند نماز
را خوب بخواند باز به اميد خوب خواندن، امامت جايز است يا نه؟.
ج
- اگر فاصله منافى با موالات نباشد نماز صحيح است و مىتواند با وجود
سائر شرائط امامت جماعت، نماز جماعت بخواند و اگر منافى با موالات باشد امامت او
صحيح نيست.
س 42
- مىگويند دعاهاى روزهاى ماه مبارك رمضان، كه در مفاتيح ذكر شده،
توسّط صوفيها تحريف گرديده، آيا اين گفته، صحيح مىباشد و ضمنا اگر اين گفتهها را
امام جماعتى بگويد، و قبول هم داشته باشد، مىتوان به آن امام جماعت اقتدا نمود يا
خير؟.
ج
- خواندن دعاهاى مورد سؤال، بقصد رجا مانع ندارد، و نسبت مذكوره،
مسلّم نيست، و اگر امام جماعت، عقيدهاش تحريف آن دعاها باشد، مضرّ به عدالت نيست.
س 43
- شخص عالم اعمى، از جهت شبهه در كيفيّت تطهير بدن و لباسش، آيا جايز
است امام جماعت باشد يا خير؟ و نيز اعمى بودن مانع امامت هست يا خير؟.
ج
- در صورتى كه واجد شرائط امامت جماعت باشد، اشكال ندارد و بينايى
شرط نيست.
س 44
- اگر امام جماعت دندانهاى خود را كشيده و به واسطه نداشتن دندان،
بعضى از حروف را نمىتواند صحيح ادا كند، آيا در چنين حالى مىتواند امامت كند يا
واجب است دندان مصنوعى بگذارد، و براى نماز شخص خودش چه