responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 232

(ب) بعضى از نمازگزاران طبقه دوّم و طبقه سوّم مى‌توانند بعضى از نمازگزاران طبقه هم كف را ببينند، ولى هيچ كدام از آنان نمى‌توانند امام جماعت را كه در طبقه هم كف است، ببينند.

(ج) نمازگزاران طبقه چهارم نمى‌توانند هيچ كدام از نمازگزاران طبقه هم كف و طبقه اوّل را ببينند آنها فقط مى‌توانند بعضى از نمازگزاران طبقه دوّم و طبقه سوّم را ببينند.

در اينجا اضافه مى‌كنم كه در هر طبقه صفهاى نمازگزاران بر پا است و هيچ طبقه‌اى تماما خالى نمى‌باشد. آيا نماز جماعت در طبقات اوّل و دوّم و سوّم و چهارم در مسجد فوق صحيح است يا خير؟.

ج‌

- در جماعت لازم نيست تمام مأمومين امام را ببينند، بلكه واجب است يا امام را ببينند و يا متّصل به امام باشند. مثل كسى كه پشت سر امام ايستاده باشد، كه به وسيله او به امام اتّصال دارند، بنا بر اين اگر يك نفر پشت سر امام ايستاده و اقتدا كرده دو طرف او در صف اوّل، نماز آنها صحيح است هر چند تمام صف نتوانند امام را ببينند و هم چنين صفهاى پشت سر، اگر هر مأمومى مأموم ديگر را كه به وسيله او اتّصال به امام دارد و فاصله بين آن دو، زائد بر يك قدم نيست ببيند نمازش صحيح است، خواه اتّصال از جلو باشد يا از طرف راست و چپ. بلى اگر در صف اوّل طبقات بالا از آن صفى كه اگر هم كف بودند اتّصال حاصل بود كسى را نبينند نماز آنها باطل است و اگر يك نفر از صف پائين را كه به واسطه او اتّصال حاصل است ببينند نماز صحيح است و هم چنين است حكم در ساير طبقات.

س 12

- آيا براى مأموم، جائز است كه در ركعت دوّم وقتى امام، سوره (قل هو اللَّه احد) را تمام كرد (كذلك اللَّه ربّى) بگويد يا نه؟.

ج‌

- اگر امام سوره (قل هو اللَّه احد) را بلند بخواند و مأموم بشنود و (كذلك اللَّه ربّى) بگويد، نماز باطل نيست لكن احتياطا قصد ورود نكند و فرقى بين ركعت اوّل و دوّم هم نيست.

س 13

- در نامه قبلى عرض كردم: از ظواهر روايات، استفاده مى‌شود كه‌

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست