- كسى براى تدريس و يا كار ديگرى به محلّى رفت و آمد مىكند، در
نتيجه شغل او در سفر است، آيا اين شخص، مانند كسى است كه سفر، شغل او باشد و يا
چون شغل او در سفر است نه اين كه سفر شغل او باشد نمازش تمام و روزه را بايد
بگيرد؟.
ج
- بلى تكليف او اتمام نماز و گرفتن روزه است و در اين هم كه شغل در
سفر باشد فرق نمىكند كه در يك مكان خاصّ در موقع مسافرت، به كسبى مشغول باشد يا
در اثناء سير، كسب كند.
س 31
- عدهاى از محصّلين از بلاد مختلفه مانند بندر عبّاس و غيره و بعضى
از كرمان در دانشسراى كشاورزى واقع در دو فرسخى كرمان براى مدّت دو سال، مشغول
تحصيل و تابستانها را به وطن خود مىروند، و سالى نه ماه، در دانشسرا شب و روز
زندگى مىكنند و هر هفته يك روز به كرمان مىآيند و ممكن است اساسا از ابتداى امر
هم پنج روز پشت سر هم در محلّ دانشسرا سكونت ننمايند، تكليفشان در دانشسرا از جهت
قصر و اتمام، چيست؟.
ج
- در فرض سؤال، اهل كرمان، نمازشان تمام و روزه ايشان صحيح است و
اشخاصى كه از منزلشان تا دانشسرا بقدر مسافت بوده، اگر يك مرتبه قصد اقامه ده روز
كرده باشند و يك نماز چهار ركعتى به جا آورده باشند ديگر هر چه مسافرت به كرمان
بنمايند و برگردند نماز آنها تمام و روزه آنها صحيح است و هم چنين اگر هيچ گاه قصد
اقامه ده روزه نكنند، چون حكم دائم السّفر را دارند.
س 32
- مسافرى كه بعنوان كارگرى در محلّى قصد مىكند كه مدّتى بماند امّا
همه روز صبح بايد به سر كار خود كه در يك فرسخى محلّ قصدش واقع است برود و شب
برگردد آيا اشكالى در قصدش نمىشود؟ و تكليفش راجع به فرايض، چيست؟.
ج
- در فرض مسأله، قصد اقامه، محقّق نشده لكن چنانچه بناى ادامه مدّت
معتدٌّ به را دارد پس از دو سه روز نماز او تمام و روزهاش صحيح است.
س 33
- جمعى از مقلّدين و ارادتمندان حضرت عالى، از اطراف ايران، به دهات
اطراف كرمان آمدهاند و در ذوب آهن، كار مىكنند و براى سكونت خود