- در فرض سؤال كه زمين مزبور براى انتفاع در جهت مخصوص بوده آن را
جزء صحن مسجد قرار دادن كه منافى با آن جهت است جائز نبوده و حكم مسجد را ندارد و
لكن نماز خواندن در آن مكان مانع ندارد. و اللَّه العالم
س 115
- چند سال قبل كليميان خرّمآباد به اسرائيل مهاجرت نمودند. فعلا فقط
دو خانوار از آنها باقى است و كنيسهاى از كليميان باقى مانده كه به علّت عدم
استفاده، به واسطه نبودن يهوديها تدريجا، مخروبه گرديده و اكنون محلّ تجمّع
معتادين شده است تكليف چيست؟.
ج
- معابد مذكوره، در حكم مساجد مسلمين است، مؤمنين آنجا را مسجد قرار
دهند و احكام مسجد بر آنجا جارى مىشود.
س 116
- اگر شخص جنب، براى شغلى، مانند بنّايى و نقّاشى، داخل مسجد شود،
اجرتى كه مىگيرد چه صورت دارد؟.
ج
- نظر به اين كه توقف جنب در مسجد حرام است، نقّاشى يا بنّايى جنب،
در مسجد كه مستلزم توقّف است نيز حرام و بنا بر اين مزد او نيز حرام است بدليل اين
كه (انّ اللَّه اذا حرّم شيئا حرّم ثمنه) و هم چنين استيجار جنب براى بنّايى يا
نقّاشى مسجد باطل است.
س 117
- آيا در بناء مسجدهاى سنّيها، مىتوانيم كمك بكنيم يا خير؟.
ج
- بلى در بناء مسجد مىتوانيد كمك كنيد.
لباس نمازگزار
س 118
- عينكى كه دسته آن مخلوط به طلا است يا آن كه داخل آن، طلا و روى آن
برنج است نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.
ج
- اگر دسته آن مخلوط به طلا است به نحوى كه ظاهر باشد، نماز در آن
براى مرد جائز نيست ولى اگر طلا در داخل آن باشد و ظاهر نباشد عيبى ندارد.
س 119
- يكى از مبطلات نماز به طورى كه مىدانيم بودن اجزاء حيوان حرام
گوشت در لباس نمازگزار است. فعلا بعضى از زنان، كلاه گيس دارند و چون از اجزاء
انسانى است و انسان هم حيوان حرام گوشت است، نماز خواندن با آن چه صورت دارد؟.