responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 151

مسجد بيفزايند، و نيز تير چوبى و ساير مصالح بنّايى آن را بفروشند، و قيمت را به مصرف بناء جديد برسانند، آيا شرعا جايز است بناء قديمى مسجد را بهم زنند و از نو بسازند و نيز از حريم شمالى آن بر مساحت مسجد بيفزايند، و هم چنان مصالح قديمى را بفروشند، و قيمت آنها را صرف در مصالح بنّايى مسجد بنمايند يا خير؟.

ج‌

- در فرض سؤال اگر مسجد بحال مخروبگى درآمده و به هيچ نحو قابل استفاده و تعمير نيست و مؤمنين بخواهند تبرّعا بناء آن را تجديد كنند كه آبرومند باشد، مانع ندارد ولى مصالح بنّايى آن هر مقدار كه ممكن است، در خود اين مسجد صرف شود، و اگر در اين مسجد قابل مصرف نيست به مصرف مسجد ديگرى كه در اطراف و حوالى است برسانند، و فروش آن جائز نيست و اگر در اطراف هم قابل مصرف نباشد مى‌توانند آن را بفروشند، و پول آن را صرف بنّايى اين مسجد بنمايند، و امّا آن چه بعنوان حريم مسجد ذكر شده اگر كسى مدّعى مالكيّت آن نيست و از جهت برف ريزه و راهرو تضييق بر اهالى نيست جائز است آن را جزء مسجد بنمايند. ضمنا بايد بناء مسجد به نحوى باشد كه زمين مسجد سابق در خارج بناء جديد واقع نشود.

حكم داخل شدن جنب يا حائض در مسجد با تيمّم‌

س 92

- شخص جنب كه از غسل كردن معذور باشد آيا مى‌تواند براى نماز جماعت يا براى ياد گرفتن احكام، با تيمّم به مسجد برود يا نه؟.

ج‌

- اگر عذر او از غسل كردن، تنگى وقت باشد چنانچه براى نماز، تيمّم كند مى‌تواند در مسجد نماز بخواند و اگر عذرش نداشتن آب باشد و براى نماز، تيمّم كند در حكم طاهر است و مى‌تواند با آن تيمّم، همه امور مشروط به طهارت را به جا آورد و اگر براى نماز، تيمّم نكرده بلكه براى امر ديگرى مانند ياد گرفتن احكام، تيمّم نموده مكث در مسجد، خلاف احتياط است.

س 93

- شخص جنب با تيمّم بدل از غسل مى‌تواند درنگ در مساجد نمايد و بيش از هفت آيه از قرآن بخواند يا نه؟.

ج‌

- اگر عذرش غير ضيق وقت باشد مى‌تواند و اگر ضيق وقت است بمقدار اشتغال به نماز فقط مى‌تواند در مسجد درنگ كند و نسبت به قرائت غير سور

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست