- انصات و سكوت در موقع تلاوت كلام اللَّه مجيد واجب است يا مستحبّ؟
و ضمنا هتك قرآن كريم بهر عنوان حرام است و در اين عصر، مرسوم شده كه در مجالس
فاتحه كه قارى پشت بلندگو قرآن مىخواند صداى آن در كوچه و خيابان مىرود و مردم
در حال معامله و رفت و آمد و گفتگو مىباشند و در خود مجلس نيز مردم، سرگرم خوردن
چاى و قهوه و صحبت مىباشند و خواندن قرآن صرفا جنبه اعلان دارد كه اينجا مجلس
ترحيم است و بهره ديگرى منظور نمىگردد چنانچه حضرت آية اللَّه، خود مستحضريد، حال
آيا اين نوع تلاوت آيات، هتك نيست؟ نظر مبارك را مرقوم فرمائيد.
ج
- استماع قرآن، مستحبّ است و توجّه و اتّعاظ به مواعظ الهى نيز از
مستحبّات موكّده است و هتك بودن قرائت قرآن در فرض مرقوم، معلوم نيست ولى هر چه
رعايت ادب و حفظ توجّه مردم و تعظيم از مجلس قرائت قرآن مجيد شود سزاوار است.
س 107
- آيا صحيح است كه به دستور شاه اسماعيل صفوى قبر مبارك حرّ رياحى را
شكافتهاند و جسد او تازه بوده و حتّى پس از باز كردن دستمالى كه به سر او بسته
شده بود خون بيرون زده است آيا اين داستان حقيقت دارد يا نه؟.
ج
- اين مطلب در بسيارى از كتب نقل شده 1 و امثال اين مطالب در باره
شهداء راه خدا بعدى ندارد.
س 108
- آيا ممكن است اشخاص با ايمان و با تقوى كه مقرّب درگاه خدا
مىباشند پس از مردن، جسدشان سالم بماند؟.
ج
- اين مطلب، بطور تواتر گفته شده و در مورد بعضى از اولياء و بندگان
خاصّ خدا مشهود و محسوس بسيارى بوده است ولى كليّت ندارد كه هر كس بدنش در قبر
پوسيده شد از بندگان صالح و با ايمان نباشد.
س 109
- گاهى در منابر مىخوانند كه در زمان سلطان عبد الحميد قبر حضرت
رقيّه سلام اللَّه عليها را نبش كرده بدن مباركش را، سالم بيرون آورده و پس