- ميّتى را عوض غسل، تيمّم بدهند بعد از تيمّم، باز غسل مسّ ميّت
دارد يا نه؟.
ج
- احوط، غسل مسّ ميّت است هر چند عدم وجوب آن، بعيد نيست.
س 90
- كسانى كه قبر بت پرستان را نبش مىكنند و استخوان پوسيده آنان را
مسّ مىنمايند آيا غسل مسّ ميّت بر آنان واجب است يا نه؟.
ج
- چون آنها را بدون غسل، دفن نمودهاند مسّ استخوان آنها بنا بر
احتياط لازم، موجب غسل مسّ ميّت است.
س 91
- زنى كه بچّه مرده از او متولد شده و نمىدانسته كه اگر بچه، مرده
بدنيا آمد غسل مسّ ميّت بر مادر، واجب است و مدّتها گذشته لكن در طول اين مدّت،
غسل جنابت كرده آيا ذمّه او از غسل مسّ ميّت برى شده يا نه؟.
ج
- غسل جنابت، از غسل مسّ ميّت كفايت مىكند هر چند نداند غسل مسّ
ميّت، در ذمّه دارد.
س 92
- شخصى غسل مسّ ميّت بر ذمّه داشت غسل را فراموش كرد و مدّت ده روز
با همان حال، فرائض يوميّه را به جا آورد و متذكّر نشد كه غسل مسّ ميّت در ذمّه
دارد و پس از ده روز به يادش آمد. ضمنا در خلال ده روز يك غسل جنابت هم كرده حال
نمازهايى را كه قبل از غسل جنابت و بعد از آن به جا آورده چه صورت دارد؟.
ج
- در فرض مسأله، قضاء نمازهايى كه قبل از غسل جنابت خوانده واجب است
و بعد از غسل جنابت، غسل مسّ ميّت، ساقط مىشود هر چند در نظر نداشته است.
س 93
- گاهى دوستانم اشكال مىكنند و مىگويند اگر انسان دست به مرده سگ
كه حيوان نجس العين است بزند غسل، لازم نيست و فقط بايد دست خود را بشويد. ولى
انسان كه اشرف مخلوقات است وقتى از دنيا رفت و سرد شد و كسى دست به بدن او زد
اضافه بر شستن دست، بايد غسل كند. علّت چيست؟