و بحره، كه به آنها محلّات مكّه نمىگويند،
و شخص حاج بخواهد هم در مكّه باشد و هم در ملحقات مكّه كه صدق محلّات مكّه نكند،
قصد اقامه، در دو محلّ محقق نمىشود، و احرام حج هم از آنجاها كافى نيست.
738 س- شهر مكه توسعه پيدا كرده، ولى محلّهها به هم متّصل است، مثل
تهران قديم و نارمك و ساير محلّهها، آيا احرام براى حج تمتّع از محلّههاى مذكوره
صحيح است يا نه؟
ج- در صورتى كه جزء مكّه شمرده شود صحيح است.
دوّم- وقوف در عرفات
مسأله 739- وقوف در عرفات از زوال شمس تا غروب شرعى[1]
روز نهم ذيحجه واجب است و لكن مقدار ركنى آن مسمّاى وقوف است، و زمان وقوف اضطرارى
در عرفات از غروب تا طلوع فجر روز دهم ذيحجه است، ولى ماندن بيش از قدرى كه وقوف
بر آن صدق كند وجوب ندارد.
مسأله 740- اگر شخص تمام زمان وقوف را در خواب و يا در حال مستى و يا
اغماء بگذارند، وقوفش باطل است.
[1] غروب شرعى به زمانى گفته مىشود كه حمره
مشرقيّه از بالاى سر گذشته باشد.