و يا رو به خانه طواف كند، ولو به يك قدم
(عمدا و يا سهوا)، هر چند به جهت ازدحام جمعيّت باشد، آن مقدار از طواف صحيح نيست،
و بايد پس از تدارك، بقيّه طواف را بجا آورد. بنابراين اگر در اثناء طواف كسى قصد
بوسيدن بيت را دارد، براى اينكه طواف او مورد اشكال قرار نگيرد بايد كاملا اين
مسئله را رعايت نمايد، و چنانچه به علّت ازدحام، رعايت اين مسئله، با بوسيدن بيت و
يا انجام ساير مستحبّات ممكن نيست، لازم است با صرف نظر از انجام مستحبّات، سعى
كند كه طواف به نحو صحيح انجام گردد.
اگر طوافكننده در هنگام طواف داخل در حجر گردد، آن شوط از طواف باطل
مىشود، و بايد مجددا آن شوط را انجام داده و طواف را تكميل نمايد، و پس از تكميل
طواف و نماز آن، احتياط به اعاده طواف و نماز طواف ترك نشود.
[1] حجر اسماعيل محلّى در كنار بيت است، كه مدفن
حضرت اسماعيل( عليه السّلام) و مادرش هاجر، و عدّهاى از انبياء ديگر است.