responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 47
در وضو گفته شد. دوم رفتن در مسجد الحرام و مسجد پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم اگر چه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود، سوم توقف در مساجد ديگر ولى اگر از يك در داخل و از ديگر خارج شود، يا براى برداشتن چيزى برود مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان هم توقف نكند. چهارم گذاشتن چيزى در مسجد. پنجم خواندن سوره‌اى كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است اول سوره سى و دوم قرآن (الم تنزيل) دوم سوره چهل و يكم (حم سجده). سوم سوره پنجاه و سوم (والنجم). چهارم سوره نود و ششم (اقرء) و اگر يك حرف را به قصد يكى از اين چهار سوره هم بخواند حرام است.
چيزهائى كه بر جنب مكروه است مسأله 356 - نه چيز بر جنب مكروه است: اول و دوم خوردن و آشاميدن، ولى اگر وضو بگيرد مكروه نيست. سوم خواندن بيشتر از هفت آيه از سوره‌هائى كه سجده واجب ندارد، چهارم رساندن جائى از بدن به جلد و حاشيه و بين خطهاى قرآن. پنجم همراه داشتن قرآن.
ششم خوابيدن، ولى اگر وضو بگيرد يا بواسطه نداشتن آب، بدل از غسل تيمم كند، مكروه نيست. هفتم خضاب كردن به حنا و مانند آن. هشتم ماليدن روغن به بدن. نهم جماع كردن بعد از آن كه محتلم شده، يعنى در خواب منى از او بيرون آمده است.
غسل جنابت مسأله 357 - غسل جنابت به خودى خود مستحب است و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مىشود. ولى براى نماز ميت و سجده شكر و سجده‌هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست.
مسأله 358 - لازم نيست در وقت غسل نيت كند كه غسل واجب يا مستحب مىكنم و اگر فقط به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم غسل كند كافى است.
مسأله 359 - اگر يقين كند وقت نماز شده و نيت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پيش از وقت غسل كرده، غسل او صحيح است.
مسأله 360 - غسل را چه واجب باشد و چه مستحب به دو قسم مىشود انجام داد ترتيبى و ارتماسى:

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 47
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست