responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 399
مسأله 2797 - اگر ورود بعض علماء اعلام در دستگاه ظلمه موجب شود كه از مفسده‌ها و منكراتى جلوگيرى شود واجب است تصدى آن امر مگر آن كه مفسده اهمى در آن باشد، مثل آن كه تصدى آنها باعث سستى عقايد مردم شود و يا سلب اعتماد آنها به علماء گردد، در اين صورت جايز نيست.
مسأله 2798 - جائز نيست براى علماء و ائمه جماعت تصدى مدارس دينيه از طرف دولت جائر و اداره اوقاف چه حقوق خود و طلاب علوم دينيه را از دولت جائر يا از مردم يا از موقوفات بگيرند اگر چه موقوفه خود مدرسه باشد زيرا دخالت دولت جائر در اين امور و امثال آن مقدمه است براى هدم اساس اسلام بدستور مستعمرين كه در جميع دول اسلامى اشباه آن اجرا شده يا در شرف اجراء است.
مسأله 2799 - جايز نيست براى طلاب علوم دينيه دخول در مؤسسات دولت جائر كه به اسم مؤسسات دينيه تأسيس نموده‌اند مثل مدارس دينيه كه دولتهاى جائر در آنها دخالت مىنمايند، و از متوليان گرفته‌اند، و يا متوليان را تحت سلطه و نفوذ خود قرار داده‌اند، و آنچه با دست اداره اوقاف يا به تصويب آن به آنها بدهند حرام است.
مسأله 2800 - جائز نيست براى طلاب علوم دينيه دخول در مدارس كه بعض معممين و ائمه جماعات از طرف دولت جائر و يا با اشاره دولت جائر تصدى نموده‌اند چه برنامه تحصيلى. از طرف دولت باشد يا از طرف اين نحو متصديان كه عمال دولت جائر هستند، زيرا در اين امور نقشه محو آثار اسلام و احكام قرآن كريم كشيده شده است.
مسأله 2801 - كسانى كه با لباس اهل علم، در اين مؤسسات كه به اشاره دولت جائر تأسيس شده است وارد شوند، لازم است مسلمانان و متدينين از آنها اعراض كنند و با آنها معاشرت نكنند، و آنها محكوم بعدم عدالت هستند و نماز جماعت با آنها جايز نيست، و طلاق در محضر آنها باطل است، و سهم مبارك امام عليه السلام و سهم سادات عظام را نبايد به آنها بدهند، و اگر دادند از ذمه آنها ساقط نمىشود، و اگر اهل منبر هستند لازم است آنها را دعوت براى منبر نكنند، و در مجالسى كه اين قبيل اشخاص از طرف دولت براى ترويج باطل و تشريح برنامه‌هاى خلاف اسلام منبر مىروند شركت نكنند.
مسأله 2802 - در تصدى اين نحو معممين كه عمال ظلمه هستند، مفاسد عظيمه‌اى است كه به تدريج آثار آن ظاهر خواهد شد، و لهذا نبايد مسلمانان به عذرهائى كه آنها براى تصدى مىآورند اعتنا كنند و علماء اعلام نيز لازم است آنها را از حوزه‌هاى خود اخراج نمايند و با آنها معاشرت نكنند، و بر كافه علمأ اعلام و طلاب علوم دينيه و خطبأ محترم و ساير طبقات

نام کتاب : توضيح المسائل نویسنده : خمینی، روح الله    جلد : 1  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست