نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 79
آگاه نمىكند مگر رسولانى كه مورد رضايت او هستند).
بنا بر اين هيچگونه تضادى ميان آيات مورد بحث كه نفى علم غيب از پيامبران
مىكند و آيات يا رواياتى كه آگاهى بعضى از غيوب را به پيامبران يا امامان ع نسبت
مىدهد وجود ندارد.
آگاهى از اسرار غيب بالذات مخصوص خدا است و ديگران هر چه دارند بالعرض و از
طريق تعليم الهى مىباشد و به همين دليل محدود به حدودى است كه او اراده مىكند [1]
2- مقياس سنجش فضيلت
بار ديگر در اين آيات به واقعيت بر خورد مىكنيم كه صاحبان زر و زور و
دنياپرستان مادى كه همه چيز را از دريچه افكار خود به همان رنگ مادى مىبينند تمام
احترام و شخصيت را در داشتن ثروت و مقام و موقعيتهايى هموزن اين دو مىپندارند،
بنا بر اين تعجب نيست كه مؤمنان راستينى كه دستشان از مال و ثروت تهى بود در قاموس
آنها به عنوان" اراذل" معرفى گردند و با چشم حقارت و پستى به آنها
بنگرند.
اين منحصر به قوم نوح نبود كه مؤمنان مستضعف مخصوصا جوانان انقلابى را كه
اطرافش را گرفته بودند تهى مغز و كوتاه فكر و بىسر و پا مىدانستند، تاريخ نشان
مىدهد كه اين منطق در برابر پيامبران ديگر مخصوصا در مورد پيامبر اسلام ص و
مؤمنان نخستين وجود داشته است.
هم اكنون نظير اين منطق را در عصر و زمان خود مىبينيم كه مستكبران فرعون صفت،
با اتكاى به قدرت شيطانى خود مؤمنان راستين را متهم به تمام
[1] براى توضيح بيشتر به جلد پنجم
تفسير نمونه صفحه 245 و جلد 7 صفحه 46 مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 79