نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 56
يعنى منظور
اصلى گروهى است كه در راس آنها آن فرد شاخص قرار گرفته است.
شاهد اين سخن
روايتى است كه از امام باقر ع نقل شده كه فرمود: منظور از شاهد امير مؤمنان، سپس
جانشينان او يكى بعد از ديگرى هستند [1]
گرچه در اين حديث تنها معصومين ذكر شدهاند ولى اين خود نشان مىدهد كه رواياتى كه
شاهد را منحصرا به على ع تفسير، منظور خصوص آن حضرت نيست بلكه منظور مصداق شاخص
است.
2- چرا
تنها اشاره به تورات شده؟
همانگونه كه
گفتيم يكى از دلائل حقانيت پيامبر ص در آيه فوق كتب پيشين ذكر شده، ولى تنها از
كتاب موسى ذكرى به ميان آمده، در حالى كه مىدانيم بشارات ظهور پيامبر اسلام ص در
انجيل نيز هست.
اين موضوع
ممكن است به خاطر آن باشد كه در محيط نزول قرآن و ظهور اسلام يعنى مكه و مدينه
بيشتر افكار يهود- از ميان اهل كتاب- منتشر بوده است و مسيحيان در نقاط نسبتا
دورترى زندگى داشتند، مانند" يمن"،" شامات"، و نجران كه در
كوهستانهاى شمالى يمن در فاصله ده منزلى صنعاء واقع شده است.
و يا به خاطر
اينكه ذكر اوصاف پيامبر ص در تورات به طور جامعتر و وسيعترى آمده است.
بهر حال
تعبير به" امام" در مورد تورات ممكن است به خاطر اين باشد كه احكام
شريعت موسى ع به طور كامل در آن بوده و حتى مسيحيان بسيارى از تعليمات خود را از
تورات مىگيرند.