نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 54
و تقدير.
ولى بدون شك
تعبيرات ديگر آيه با اين تفسير زياد سازگار نيست، و لذا ما آن را در مرحله دوم
قرار دادهايم (دقت كنيد).
در هر حال
آيه اشاره به امتيازات اسلام و مسلمين راستين و اتكاى آنها بر دلائل محكم در
انتخاب اين مكتب است، و در نقطه مقابل سرنوشت شوم منكران مستكبر را نيز بيان كرده
است.
در اينجا
به چند نكته بايد توجه داشت:
1- منظور
از" شاهد" در آيه فوق چيست؟
بعضى از
مفسران گفتهاند منظور" جبرئيل" پيك وحى خدا است، و بعضى منظور از آن را
پيامبر ص دانستهاند، و بعضى آن را به معنى زبان پيامبر ص تفسير كردهاند (در حالى
كه يتلوه را از ماده تلاوت به معنى" قرائت" گرفتهاند، نه به معنى پشت
سر آمدن).
ولى بسيارى
از بزرگان مفسران آن را به على ع تفسير كردهاند.
در روايات
متعددى كه از ائمه معصومين به ما رسيده است، و در بعضى از كتب تفسير اهل سنت نيز
آمده روى تفسير تاكيد شده است كه منظور از شاهد امام امير مؤمنان ع يعنى نخستين
مردى كه به پيامبر و قرآن ايمان آورد، و در تمام مراحل با او بود و لحظهاى از
فداكارى فروگذار نكرد و تا آخرين نفس در حمايتش كوشيده، مىباشد
[1] در حديثى مىخوانيم كه على ع فرمود: در باره هر يك از مردان معروف
قريش آيه يا آيههايى نازل شده است كسى عرض كرد اى امير مؤمنان در باره شما
[1] به تفسيرهاى برهان، و نور الثقلين، و قرطبى،
و مجمع البيان، و ساير تفاسير مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 54