نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 49
مواهب اين
جهان.
كلمه"
زينت" كه در اينجا بطور سر بسته بيان شده در آيات ديگر به زنان زيبا، گنجها و
ثروتهاى عظيم، مركبهاى گرانبها و پر زرق و برق، زمينهاى زراعتى و دامهاى فراوان
تفسير شده است (زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ
النِّساءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَناطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ
الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ
(آل عمران 14) [1]
[كلمه" باطل" بعد از" حبط"]
3- ذكر كلمه"
باطل" بعد از" حبط" ممكن است اشاره به اين باشد كه اعمال آنها
ظاهرى دارد بدون محتوا و بهمين دليل نتيجه آن بر باد ميرود، سپس اضافه مىكند،
اعمالشان اصولا از آغاز باطل و بىخاصيت است، منتهى چون حقايق بسيارى از اشياء در
اين جهان شناخته نمىشود و در سراى ديگر كه محل كشف اسرار است، حقيقت خود را نشان
ميدهد، معلوم مىشود كه اينگونه اعمال از آغاز چيزى نبوده است.
4- در تفسير
آيات فوق در كتاب" در المنثور" حديثى نقل شده كه مفاد آيه را بخوبى روشن
مىسازد
قال رسول
اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: اذا كان يوم القيامة صارت امتى ثلاث فرق: فرقة
يعبدون اللَّه خالصا و فرقة يعبدون اللَّه رياء و فرقة يعبدون اللَّه يعيون به
دنيا.
فيقول للذى
كان يعبد اللَّه للدنيا: بعزتى و جلالى ما اردت بعبادتى؟
فيقول
الدنيا، فيقول لا جرم لا ينفعك ما جمعت و لا ترجع اليه انطلقوا به الى النار.
[1] براى توضيح بيشتر به جلد دوم تفسير نمونه
صفحه 38 ببعد ذيل آيه 14 سوره آل عمران مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 49