responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 49

مواهب اين جهان.

كلمه" زينت" كه در اينجا بطور سر بسته بيان شده در آيات ديگر به زنان زيبا، گنجها و ثروتهاى عظيم، مركبهاى گرانبها و پر زرق و برق، زمينهاى زراعتى و دامهاى فراوان تفسير شده است (زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَناطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ الْحَرْثِ‌ (آل عمران 14) [1]

[كلمه" باطل" بعد از" حبط"]

3- ذكر كلمه" باطل" بعد از" حبط" ممكن است اشاره به اين باشد كه اعمال آنها ظاهرى دارد بدون محتوا و بهمين دليل نتيجه آن بر باد ميرود، سپس اضافه مى‌كند، اعمالشان اصولا از آغاز باطل و بى‌خاصيت است، منتهى چون حقايق بسيارى از اشياء در اين جهان شناخته نمى‌شود و در سراى ديگر كه محل كشف اسرار است، حقيقت خود را نشان ميدهد، معلوم مى‌شود كه اينگونه اعمال از آغاز چيزى نبوده است.

4- در تفسير آيات فوق در كتاب" در المنثور" حديثى نقل شده كه مفاد آيه را بخوبى روشن مى‌سازد

قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: اذا كان يوم القيامة صارت امتى ثلاث فرق: فرقة يعبدون اللَّه خالصا و فرقة يعبدون اللَّه رياء و فرقة يعبدون اللَّه يعيون به دنيا.

فيقول للذى كان يعبد اللَّه للدنيا: بعزتى و جلالى ما اردت بعبادتى؟

فيقول الدنيا، فيقول لا جرم لا ينفعك ما جمعت و لا ترجع اليه انطلقوا به الى النار.


[1] براى توضيح بيشتر به جلد دوم تفسير نمونه صفحه 38 ببعد ذيل آيه 14 سوره آل عمران مراجعه شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست