نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 428
زندان براى آينده يك كشور برنامهريزى مىكرد و يك طرح چند مادهاى حد اقل
پانزده ساله به آنها ارائه داد، و چنان كه خواهيم ديد اين تعبير توام با راهنمايى
و طراحى براى آينده شاه جبار و اطرافيان او را تكان داد و موجب شد كه هم مردم مصر
از قحطى كشنده نجات يابند و هم يوسف از زندان و هم حكومت از دست خودكامگان!.
***
[درس بزرگ ديگرى از اين داستان]
2- بار ديگر اين داستان اين درس بزرگ را به ما مىدهد كه قدرت خداوند بيش از
آنچه ما فكر مىكنيم ميباشد او است كه مىتواند با يك خواب ساده كه به وسيله يك
جبار زمان خود ديده مىشود هم ملت بزرگى را از يك فاجعه عظيم رهايى بخشد و هم بنده
خاص خودش را پس از سالها زجر و مصيبت رهايى دهد.
بايد سلطان اين خواب را ببيند و بايد در آن لحظه ساقى او حاضر باشد، و بايد به
ياد خاطره خواب زندان خودش بيفتد، و سرانجام حوادثى مهم به وقوع پيوندد.
او است كه با يك امر كوچك حوادث عظيم مىآفريند، آرى به چنين خدايى بايد دل
ببنديم.
***
[خوابهاى متعددى كه در اين سوره به آن اشاره
شده]
3- خوابهاى متعددى كه در اين سوره به آن اشاره شده از خواب خود يوسف گرفته تا
خواب زندانيان، تا خواب فرعون مصر، و اهميت فراوانى كه مردم آن عصر به تعبير خواب
مىدادند نشان مىدهد كه اصولا در آن عصر تعبير خواب از علوم پيشرفته زمان محسوب
مىشد. و شايد به همين دليل پيامبر آن عصر يعنى يوسف نيز از چنين علمى در حد عالى
برخوردار بود كه در واقع يك اعجاز براى او محسوب مىشد.
مگر نه اين است كه معجزه هر پيامبرى بايد از پيشرفتهترين دانشهاى زمان باشد؟
تا به هنگام عاجز ماندن علماى عصر از مقابله با آن يقين حاصل شود كه اين علم
سرچشمه الهى دارد نه انسانى.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 428