نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 33
ولى البته
همانگونه كه گفتيم معنى ظاهر آيه اين است كه امة معدودة به معنى زمان معدود و معين
است و اتفاقا در روايتى كه از امير مؤمنان على ع در تفسير آيه نقل شده" امت
معدوده" همين گونه تفسير گرديده، بنا بر اين روايات مزبور ممكن است اشاره به
معنى دوم آيه و به اصطلاح" بطن آيه" بوده باشد كه البته در اين صورت
بيان يك قانون كلى در مورد ستمگران است، نه يك مساله مربوط به مشركان و مجرمان
زمان پيامبر ص و مىدانيم كه قرآن آياتش معانى مختلفى دارد، معنى نخستين و ظاهر آن
ممكن است در باره يك مساله خاص يا گروه معينى باشد، اما معنى دوم آن يك معنى عام و
مجرد از زمان و گروه معين.
چهار پديده
كوتاه فكرى
2- در آيات
فوق سه حالت مختلف از حالات روحى مشركان و گنهكاران ترسيم شده كه در ضمن آن چهار
وصف براى آنان آمده است:
نخست اينكه
آنها در برابر قطع نعمتها يؤوس يعنى بسيار نااميد، و ديگر اينكه كفور يعنى بسيار
ناسپاسند.
و به عكس
هنگامى كه غرق نعمت مىشوند، يا حتى مختصر نعمتى به آنها مىرسد" از
خوشحالى" دست و پاى خود را گم كرده، يعنى چنان ذوق زده و غرق لذت و نشاط
مىگردند كه از همه چيز غافل مىشوند، و اين سرمستى از باده لذت و غرور آنها را به
فساد و تجاوز از حدود الهى مىكشاند.
ديگر اينكه
فخور يعنى در موقع نعمت بسيار متكبر و خود برتربين و فخر فروش مىشوند.
به هر حال
اين صفات چهارگانه همه پديدههايى هستند از كوتاهى فكر و كمى ظرفيت و اينها اختصاص
به گروه معينى از افراد بىايمان و آلوده ندارد،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 33