responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 302

مطالعه آيات آغاز اين سوره غير از اين معنى چيزى به ذهن نيايد.

اما بارها گفته‌ايم كه مانعى ندارد اين گونه آيات براى بيان هر دو معنى باشد، هم قرآن بطور عموم احسن القصص است و هم داستان يوسف بطور خصوص.

چرا اين داستان بهترين داستان نباشد؟ با اينكه در فرازهاى هيجان‌انگيزش ترسيمى از عاليترين درسهاى زندگى است.

حاكميت اراده خدا را بر همه چيز در اين داستان به خوبى مشاهده مى‌كنيم.

سر نوشت شوم حسودان را با چشم خود مى‌بينيم، و نقشه‌هاى نقش بر آب شده آنها را مشاهده مى‌كنيم.

ننگ بى عفتى، عظمت و شكوه پارسايى و تقوى را در لابلاى سطورش مجسم مى‌بينيم.

منظره تنهايى يك كودك كم سن و سال را در قعر چاه، شبها و روزهاى يك زندانى بى‌گناه را در سياه چال زندان، تجلى نور اميد از پس پرده‌هاى تاريك ياس و نوميدى و بالآخره عظمت و شكوه يك حكومت وسيع كه نتيجه آگاهى و امانت است، همه در اين داستان از مقابل چشم انسان رژه مى‌رود.

لحظاتى را كه سر نوشت يك ملت با يك خواب پر معنى دگرگون مى‌شود و زندگى يك قوم و جمعيت در پرتو آگاهى يك زمامدار بيدار الهى از نابودى نجات مى‌يابد، و دهها درس بزرگ ديگر در اين داستان منعكس شده است چرا احسن القصص نباشد؟!:

منتها احسن القصص بودن سر گذشت يوسف به تنهايى كافى نيست، مهم اين است كه در ما آن چنان شايستگى باشد كه بتوانيم اينهمه درس بزرگ را در روح خود جاى دهيم.

بسيارند كسانى كه هنوز به داستان يوسف به عنوان يك ماجراى عشقى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 9  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست