نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 261
از ميان برود كه اين گونه ركونها جز شكست و ناكامى و ضعف جوامع اسلامى،
نتيجهاى نخواهد داشت.
و اما اينكه: فى المثل مسلمانان با جوامع غير مسلمان، روابط تجارى يا علمى بر
اساس حفظ منافع مسلمين و استقلال و ثبات جوامع اسلامى داشته باشند، نه داخل در
مفهوم ركون به ظالمين است و نه چيزى است كه از نظر اسلام ممنوع بوده باشد و در عصر
خود پيامبر ص و اعصار بعد همواره چنين ارتباطاتى وجود داشته است.
3- فلسفه تحريم ركون به ظالمان.
تكيه بر ظالم، مفاسد و نابسامانيهاى فراوانى مىآفريند كه بطور اجمال بر هيچكس
پوشيده نيست، ولى هر قدر در اين مساله كنجكاوتر شويم به نكات تازهاى دست
مىيابيم.
- تكيه بر ظالمان باعث تقويت آنهاست و تقويت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد
و تباهى جامعهها است، در دستورات اسلامى مىخوانيم كه انسان تا مجبور نشود (و حتى
در پارهاى از اوقات مجبور هم شود) نبايد حق خود را از طريق يك قاضى ظالم و ستمگر
بگيرد، چرا كه مراجعه به چنين قاضى و حكومتى براى احقاق حق مفهومش به رسميت شناختن
ضمنى و تقويت او است، و ضرر اين كار گاهى از زيانى كه به خاطر از دست دادن حق
مىشود بيشتر است.
- تكيه بر ظالمان در فرهنگ فكرى جامعه تدريجا اثر مىگذارد و زشتى ظلم و گناه
را از ميان مىبرد و مردم را به ستم كردن و ستمگر بودن تشويق مىنمايد.
- اصولا تكيه و اعتماد بر ديگران كه در شكل وابستگى آشكار گردد، نتيجهاى جز
بدبختى نخواهد داشت تا چه رسد به اينكه اين تكيهگاه ظالم و ستمگر باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 261