نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 250
جالب اينكه در رواياتى كه از پيامبر ص و ائمه اهل بيت ع نقل شده، انگشت روى
مسائل مختلفى به عنوان اسباب سعادت يا اسباب شقاوت گذارده شده كه مطالعه آنها
انسان را به طرز تفكر اسلامى در اين مساله مهم، آشنا مىسازد و بجاى اينكه براى
رسيدن به سعادت و فرار از شقاوت به دنبال مسائل خرافى و پندارها و سنتهاى غلطى كه
در بسيارى از اجتماعات وجود دارد، و مسائل بىاساسى را اسباب سعادت و شقاوت
مىپندارند، به دنبال واقعيات عينى و اسباب حقيقى سعادت خواهد رفت.
[چند حديث از پيشوايان در باره سعادت
و شقاوت]
به عنوان نمونه به چند حديث پر معنى زير توجه فرمائيد:
1- امام صادق ع از جدش امير مؤمنان على ع چنين نقل مىكند:
حقيقة السعادة ان يختم للرجل عمله بالسعادة و حقيقة الشقاوة ان يختم للمرء
عمله بالشقاوة
:" حقيقت سعادت اين است كه آخرين مرحله زندگى انسان با عمل
سعادتمندانهاى پايان پذيرد و حقيقت شقاوت اين است كه آخرين مرحله عمر با عمل
شقاوتمندانهاى خاتمه يابد" [1] اين روايت با صراحت مىگويد مرحله نهايى عمر انسان و اعمال
او در اين مرحله بيانگر سعادت و شقاوت او است و به اين ترتيب سعادت و شقاوت ذاتى
را به كلى نفى مىكند و انسان را در گرو اعمالش مىگذارد و راه بازگشت را در تمام
مراحل تا پايان عمر براى او باز مىداند.
2- در حديث ديگرى از على ع مىخوانيم:
السعيد من وعظ بغيره و الشقى من انخدع لهواه و غروره
:" سعادتمند كسى است كه از سرنوشت ديگران پند گيرد و شقاوتمند كسى است كه
فريب هواى نفس و غرورش را بخورد" [2]