نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 219
امور بگذارد، در حالى كه ما مىدانيم نيرومندترين رابطه ميان اين دو بر قرار
است، اگر نماز به معنى واقعى يعنى حضور انسان با تمام وجودش در برابر خدا باشد،
اين حضور نردبان تكامل و وسيله تربيت روح و جان و پاك كننده زنگار گناه از قلب او
است، اين حضور، اراده انسان را قوى، عزمش را راسخ و غرور و كبر را از او دور
مىسازد.
4- خود بينى رمز توقف است
- قوم شعيب چنان كه از آيات فوق استفاده كرديم افرادى خودخواه و خودبين بودند،
خود را فهميده و شعيب را نادان مى- پنداشتند، او را به باد مسخره مىگرفتند،
سخنانش را بىمحتوا و شخصش را ضعيف و ناتوان مىخواندند، و اين خود بينى و خود
خواهى سرانجام آسمان زندگيشان را تاريك ساخت و آنها را به خاك سياه نشاند!.
نه تنها انسان كه حيوان نيز اگر خود بين باشد در راه متوقف خواهد شد،
مىگويند: يك نفر اسب سوار به نهر آبى رسيد ولى با تعجب ملاحظه كرد كه اسب حاضر
نيست از آن نهر كوچك و كم عمق بگذرد، هر چه در اين كار اصرار ورزيد سودى نداشت،
مرد حكيمى فرا رسيد و گفت: آب نهر را به هم زنيد تا گل آلود شود مشكل حل خواهد شد!
اين كار را كردند اسب به آرامى عبور كرد، تعجب كردند و از او نكته حل مشكل را
خواستند.
مرد حكيم گفت: هنگامى كه آب صاف بود اسب عكس خود را در آب مىديد و مىپنداشت
خود او است، و حاضر نبود پا به روى خويشتن بگذارد، همين كه آب گل آلود شد و خويش
را فراموش كرد با سادگى از آن گذشت!.
5- ايمان و عمل از هم جدا نيستند
- هنوز بسيارند كسانى كه فكر مىكنند با داشتن يك عقيده ساده مىتوان مسلمان
بود، هر چند عملى از آنها سر نزند، هنوز زيادند كسانى كه دينى را مىخواهند كه بر
سر راه هوسهاى سركش آنها مانعى ايجاد نكند و از هر نظر آنان را آزاد بگذارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 219