نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 20
مىدانيم هر
جا حركتى وجود دارد نيازمند به ماده انرژى زا است يعنى مادهاى كه منشا حركت گردد،
قرآن نيز در آيات مورد بحث مىگويد خدا به تمام موجودات متحرك روزى مىبخشد! و اگر
حركت را به معنى وسيعش تفسير كنيم گياهان را هم در بر مىگيرد، زيرا آنها نيز يك
حركت بسيار دقيق و ظريف در مسير" نمو" دارند، به همين دليل در فلسفه ما يكى
از اقسام حركت را مساله" نمو" شمردهاند.
3- آيا"
روزى" هر كس از آغاز تا پايان عمر تعيين شده، و خواه ناخواه به او مىرسد؟ يا
اينكه بايد به دنبال آن رفت و به گفته شاعر" شرط عقل است جستن از درها"!
بعضى از افراد سست و بىحال به اتكاء تعبيراتى همانند آيه فوق، يا رواياتى كه روزى
را مقدر و معين معرفى مىكند فكر مىكنند لزومى ندارد كه انسان براى تهيه معاش
زياد تلاش كند، چرا كه روزى مقدر است و به هر حال به انسان مىرسد، و هيچ دهان
بازى بدون روزى نمىماند! اين چنين افراد نادان كه شناختشان در باره دين و مذهب
فوق العاده سست و ضعيف است بهانه به دست دشمنان مىدهند كه مذهب عاملى است براى
تخدير و ركود اقتصادى و خاموش كردن فعاليتهاى مثبت زندگى، و تن در دادن به انواع
محروميتها، به عذر اينكه اگر فلان موهبت نصيب من نشده حتما روزى من نبوده، اگر
روزى من بود بدون چون و چرا به من مىرسيد و اين فرصت خوبى بدست استثمارگران
مىدهد كه هر چه بيشتر خلقهاى محروم را بدوشند و آنها را از ابتدايى ترين وسائل
زندگى محروم سازند.
در حالى كه
مختصر آشنايى به قرآن و احاديث اسلامى براى پىبردن به اين حقيقت كافى است كه
اسلام پايه هر گونه بهرهگيرى مادى و معنوى انسان را سعى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 20