نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 106
ب: مجازات با طوفان چرا؟
- درست است كه يك قوم و ملت فاسد بايد نابود شوند و وسيله نابودى آنها هر چه
باشد تفاوت نمىكند، ولى دقت در آيات قرآن نشان مىدهد كه بالآخره تناسبى ميان
نحوه مجازاتها و گناهان اقوام بوده و هست (دقت كنيد).
فرعون تكيه گاه قدرتش را رود" عظيم نيل" و آبهاى پر بركت آن قرار
داده بود و جالب اينكه نابودى او هم بوسيله همان شد! نمرود متكى به لشكر عظيمش بود
و چنان كه مىدانيم لشكر كوچكى از حشرات او و يارانش را شكست داد! قوم نوح جمعيت
كشاورز و دامدار بودند و چنين جمعيتى همه چيز خود را از دانههاى حياتبخش باران
مىداند، اما سرانجام همين باران آنها را از بين برد.
و از اينجا به خوبى روشن مىشود كه چقدر برنامههاى الهى حساب شده است و اگر
مىبينيم انسانهاى طغيانگر عصر ما در جنگهاى جهانى اول و دوم بوسيله مدرنترين
سلاحهايشان درهم كوبيده شدند، نبايد مايه تعجب ما باشد چرا كه همين صنايع پيشرفته
بود كه تكيه گاه آنها در استعمار و استثمار خلقهاى مستضعف جهان محسوب مىشد!
ج: نام خدا در هر حال و در همه جا
- در آيات بالا خوانديم نوح به يارانش دستور مىدهد كه نام خدا را به هنگام
حركت و توقف كشتى فراموش نكنند، همه چيز به نام او، و به ياد او، و با استمداد از
ذات پاك او بايد باشد، هر حركتى، هر توقفى، در حال آرامش و در حال طوفان، همه بايد
با نام او آغاز شود چرا كه هر كار بىنام او شروع شود" ابتر و بريده دم"
خواهد بود.
همانگونه كه در حديث معروفى از پيامبر ص نقل شده است
كل امر ذى بال لم يذكر فيه بسم اللَّه فهو ابتر
" هر كار مهمى كه نام خدا در آن برده نشود نافرجام
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 106