نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 84
ويژگى آنها
در اين بود كه:
اولا به اين
قناعت نكردند كه خودشان وسائل لازم براى شركت در جهاد ندارند، بلكه نزد پيامبر ص
آمدند و با اصرار از او مطالبه مركب كردند.
ثانيا هنگامى
كه پيامبر ص به آنها جواب منفى داد نه تنها از معاف گشتن شادمان نشدند، بلكه فوق
العاده منقلب و ناراحت و اندوهناك گشتند، به خاطر اين دو جهت خداوند آنها را بطور
مشخص و جداگانه بيان كرده است.
***
در آخرين
آيه، حال گروه پنجم را شرح مىدهد يعنى آنها كه به هيچوجه در پيشگاه خدا معذور
نبوده و نخواهند بود، و مىفرمايد:" راه مؤاخذه و مجازات تنها به روى كسانى
گشوده است كه از تو اجازه مىخواهند در جهاد شركت نكنند در حالى كه امكانات كافى و
وسائل لازم براى اين كار در اختيار دارند و كاملا بىنيازند" (إِنَّمَا
السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ).
سپس اضافه مىكند:"
اين ننگ براى آنها بس است كه راضى شدند با افراد ناتوان و بيمار و معلول در مدينه
بمانند و از افتخار شركت در جهاد محروم گردند" (رَضُوا
بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ).
و اين كيفر
نيز آنها را بس كه خداوند قدرت تفكر و ادراك را از آنها به خاطر اعمال زشتشان
گرفته" و بر دلهايشان مهر نهاده و به همين دليل چيزى نمىدانند" (وَ
طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
[روحيه عالى سربازان اسلام]
1- از اين
آيات به خوبى روحيه قوى و عالى سربازان اسلام روشن مىشود كه چگونه عشق به جهاد و
شهادت دلهاى آنها را گرم نگاه مىداشت كه اين افتخار را بر هر افتخار ديگرى مقدم
مىداشتند، و از همين جا يكى از عوامل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 84