نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 66
نخستين بار
راضى شديد كه از ميدان جهاد كناره گيرى كنيد و در خانهها بنشينيد، هم اكنون نيز
به متخلفان بپيونديد، و با آنها در خانهها بنشينيد" (إِنَّكُمْ
رَضِيتُمْ بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1- شك نيست
كه اگر اين گروه از منافقان، پس از تخلف، پشيمان مىشدند و توبه مىكردند، و سپس
براى شستشوى گناه سابق خود پيشنهاد در ميدانهاى جهاد ديگر داشتند، خدا از آنها
مىپذيرفت، و پيامبر ص دست رد به سينه آنها نمىگذارد، بنا بر اين معلوم مىشود كه
اين پيشنهاد نيز يك نوع شيطنت و كار منافقانه بوده است، و به اصطلاح تاكتيكى بوده
براى استتار چهره زشت خود و ادامه به اعمال سابق.
***
2-
كلمه" خالف" به معنى متخلف است، و اشاره به كسانى است كه در ميدان جهاد،
با عذر و يا بدون عذر، شركت نداشتند.
بعضى نيز
گفتهاند كه" خالف" به معنى" مخالف" است، اشاره به اينكه شما
هم برويد و با گروه مخالفان همصدا شويد، و اين كلمه را به معنى" فاسد"
نيز تفسير كردهاند، چه اينكه" خلوف" به معنى فساد و" خالف"
به معنى فاسد در لغت آمده است.
اين احتمال
نيز وجود دارد كه همه معانى بالا از اين كلمه در آيه فوق اراده شده باشد چرا كه
گروه منافقان و دوستان آنان داراى تمام اين صفات رذيله بودهاند.
***
3- باز
تذكر اين موضوع را لازم مىدانيم كه مسلمانان عصر ما نيز در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 66