نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 320
در آيه بعد براى تكميل اين بحث و تاكيد روى اين نعمت بزرگ الهى يعنى قرآن مجيد
كه از هر نعمتى برتر و بالاتر است، مىفرمايد:" بگو اى پيامبر اين مردم به
فضل پروردگار و به رحمت بى پايان او و اين كتاب بزرگ آسمانى كه جامع همه نعمتها
است بايد خشنود بشنوند، نه به حجم ثروتها و بزرگى مقامها و فزونى قوم و
قبيلههاشان" (قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ
وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا).
زيرا اين سرمايه از تمام آنچه آنها براى خود گردآورى كردهاند بهتر و بالاتر
است و هيچيك از آنها قابل مقايسه با اين نيست (هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ).
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:
1- آيا قلب كانون احساسات است
ظاهر آيه اول مورد بحث مانند بعضى ديگر از آيات قرآن اين است كه كانون
بيماريهاى اخلاقى،" قلب" است، اين سخن در ابتدا ممكن است توليد اين
اشكال كند كه ما مىدانيم تمام اوصاف اخلاقى و مسائل فكرى و عاطفى به روح انسان
بازگشت مىكند، قلب يك تلمبه خود كار براى نقل و انتقال خون و آبيارى و تغذيه
سلولهاى بدن بيش نيست.
البته حق همين است، كه قلب تنها ماموريت اداره جسم انسان را دارد و مسائل
روانى مربوط به روح آدمى است، اما نكته دقيقى در اينجا وجود دارد كه با توجه به
آن، رمز اين تعبير قرآن روشن مىشود و آن اينكه در جسم انسان دو كانون وجود دارد
كه هر كدام مظهر بخشى از اعمال روانى انسان است، يعنى هر يك از اين دو كانون با
فعل و انفعالات روانى فورا عكس العمل نشان مىدهد يكى" مغز" است و
ديگرى" قلب".
هنگامى كه در محيط روح مسائل فكرى را بررسى مىكنيم، عكس العمل آن فورا در مغز
آشكار مىشود، و به تعبير ديگر مغز ابزارى است براى كمك به روح در مساله تفكر، و
لذا به هنگام تفكر خون سريعتر در مغز گردش مىكند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 320