نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 300
" با اين حال كه آنها گوش شنوايى ندارند، آيا تو مىتوانى صداى خود را به
گوش كران برسانى هر چند درك نكنند" (أَ
فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ).
***
" و گروهى ديگر از آنان چشم به تو مىدوزند و اعمال ترا مىنگرند كه
هر يك نشانهاى از حقانيت و صدق گفتار تو را در بر دارد، اما گويى كورند و
نابينا" (وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ) [1]" آيا با اين حال تو مىتوانى اين نابينايان را هدايت كنى هر چند فاقد
بصيرت باشند" (أَ فَأَنْتَ تَهْدِي
الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ).
***
ولى بدان و آنها نيز بايد بدانند كه اين نارسايى فكر و عدم بصيرت و
نابينايى از ديدن چهره حق و ناشنوايى در برابر گفتار خدا، چيزى نيست كه با خود از
مادر به اين جهان آورده باشند، و خداوند به آنها ستمى كرده باشد، بلكه اين خود
آنها بودهاند كه با اعمال نادرستشان و دشمنى و عصيان در برابر حق روح خود را
تاريك و چشم بصيرت و گوش شنوايشان را از كار انداختند چرا كه" خداوند به هيچ
كس از مردم ستم نمىكند، ولى مردمند كه به خويشتن ستم روا مىدارند" (إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ
النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ).
***
در اينجا به دو نكته بايد توجه كرد:
1- اينكه در آيه دوم مىخوانيم گوش به تو فرا مىدهند و در آيه سوم مىخوانيم
به سوى تو نگاه مىكنند اشاره به اين است گروهى از آنان سخنان اعجاز آميز ترا
مىشنوند و گروه ديگرى اعمال معجزنشانت را كه همگى دليل
[1] در اينجا نيز جمله كانهم عمى لا
يبصرون نيز در تقدير است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 300