نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 30
" مردان
منافق و زنان منافق همه از يك قماشند" (الْمُنافِقُونَ
وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ).
سپس به ذكر
پنج صفت از اوصاف آنان مىپردازد:
اول و
دوم،:" آنها مردم را به" منكرات" تشويق، و از" نيكيها"
باز مىدارند" (يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ
الْمَعْرُوفِ).
يعنى درست بر
عكس برنامه مؤمنان راستين كه دائما از طريق" امر به معروف" و" نهى
از منكر" در اصلاح جامعه و پيراستن آن از آلودگى و فساد كوشش دارند، منافقان
دائما سعى مىكنند كه فساد همه جا را بگيرد، و معروف و نيكى از جامعه برچيده شود،
تا بهتر بتوانند در چنان محيط آلودهاى به اهداف شومشان برسند.
سوم: آنها
دست دهنده ندارند، بلكه" دستهايشان را مىبندند"، نه در راه خدا انفاق
مىكنند، نه به كمك محرومان مىشتابند، و نه خويشاوند و آشنا از كمك مالى آنها
بهره مىگيرند (وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ).
روشن است
آنها چون ايمان به آخرت و نتائج و پاداش" انفاق" ندارند، در بذل اموال
سخت بخيلند، هر چند آنها براى رسيدن به اغراض شوم خود، اموال فراوانى خرج مىكنند
و يا به عنوان رياكارى بذل و بخششى دارند، اما هرگز از روى اخلاص و براى خدا دست
به چنين كارى نمىزنند.
چهارم- تمام
اعمال و گفتار و رفتارشان نشان مىدهد كه" آنها خدا را فراموش كردهاند"
و نيز وضع زندگى آنها نشان مىدهد كه" خدا هم آنها را از بركات و توفيقات و
مواهب خود فراموش نموده" يعنى با آنها معامله فراموشى كرده است و آثار اين دو
فراموشى در تمام زندگى آنان آشكار است (نَسُوا اللَّهَ
فَنَسِيَهُمْ).
بديهى است
نسبت" نسيان" به خدا به معنى فراموشى واقعى نيست، بلكه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 30