نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 191
(وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا
نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ).
" و به هنگامى كه ياران مجاهدشان از ميدان بازگشتند احكام و فرمانهاى
الهى را به آنها تعليم دهند و از مخالفت آن انذارشان نمايند" (وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ).
" باشد كه اين برنامه موجب شود كه آنها از مخالفت فرمان خدا بپرهيزند و
وظائف خويش را انجام دهند" (لَعَلَّهُمْ
يَحْذَرُونَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1- آنچه در تفسير آيه گفته شد علاوه بر اينكه با شان نزول معروف آن سازگار
است، با ظاهر جملههاى آيه نيز از هر تفسير ديگر موافقتر است، تنها چيزى كه در آن
است، اين است كه بايد جمله" لتبقى طائفة" بعد از" مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ طائفة" در تقدير گرفته شود، يعنى از هر فرقهاى گروهى بروند، و گروه
ديگرى بمانند، و البته اين موضوع با توجه به قرائن موجود در آيه مشكلى ايجاد
نخواهد كرد (دقت كنيد).
ولى بعضى از مفسران احتمال دادهاند كه در آيه هيچگونه تقديرى وجود ندارد، و
منظور آن است كه گروهى از مسلمانان به عنوان واجب كفايى به ميدان جهاد بروند، و در
صحنه جهاد به تعليمات اسلام آشنا شوند، و پيروزى مسلمانان را بر دشمنان كه
نمونهاى از آثار عظمت و حقانيت اين آئين است با چشم خود ببينند، و به هنگام
مراجعت به دوستان خود گوشزد كنند [1]
[1] اين تفسير را طبرى طبق نقل قرطبى
در تفسيرش انتخاب كرده، و جمعى از مفسران نيز به عنوان احتمال آن را ذيل آيه
آوردهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 191