نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 15
تفسير:
در اين آيه
همانگونه كه از مضمون آن استفاده مىشود سخن از فرد يا افرادى در ميان است كه
پيامبر ص را با گفتههاى خود آزار مىدادند و مىگفتند" او انسان خوشباور، و
دهنبينى است" (وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ
يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ).
"
اذن" در اصل به معنى گوش است، ولى به اشخاصى كه زياد به حرف مردم گوش
مىدهند، و به اصطلاح" گوشى" هستند نيز اين كلمه اطلاق مىشود.
آنها در
حقيقت يكى از نقاط قوت پيامبر ص را كه وجود آن در يك رهبر كاملا لازم است، به
عنوان نقطه ضعف نشان مىدادند و از اين واقعيت غافل بودند كه يك رهبر محبوب، بايد
نهايت لطف و محبت را نشان دهد، و حتى الامكان عذرهاى مردم را بپذيرد، و در مورد
عيوب آنها پردهدرى نكند (مگر در آنجا كه اين كار موجب سوء استفاده شود).
لذا قرآن
بلافاصله اضافه مىكند كه:" به آنها بگو اگر پيامبر گوش به سخنان شما فرا
مىدهد، و عذرتان را مىپذيرد، و به گمان شما يك آدم گوشى است اين به نفع شما
است"! (قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ).
زيرا از اين
طريق آبروى شما را حفظ كرده، و شخصيتتان را خرد نمىكند عواطف شما را جريحهدار
نمىسازد، و براى حفظ محبت و اتحاد و وحدت شما از اين طريق كوشش مىكند، در حالى
كه اگر او فورا پردهها را بالا مىزد، و دروغگويان را رسوا مىكرد، دردسر فراوانى
براى شما فراهم مىآمد، علاوه بر اينكه آبروى عدهاى به سرعت از بين مىرفت، راه
بازگشت و توبه بر آنها بسته مىشد، و افراد آلودهاى كه قابل هدايت بودند در صف
بدكاران جاى مىگرفتند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 15