نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 13
آن اينكه
گروه چهارگانه دوم استحقاق بيشترى براى زكات دارند، زيرا كلمه" فى" براى
بيان ظرفيت است، گويا اين گروه چهارگانه ظرف زكات مىباشند و زكات مظروف آنها است،
در حالى كه گروههاى نخستين چنين نيستند.
ولى ما در
اينجا احتمال ديگرى را انتخاب كردهايم و آن اينكه شش گروه" فقراء، مساكين،
عاملين عليها، مؤلفة قلوبهم، غارمين، و ابن السبيل" كه بدون" فى"
ذكر شدهاند يكسان مىباشند و عطف بر يكديگر و دو گروه ديگر كه" فى
الرقاب" و" فى سبيل اللَّه" است و با كلمه" فى" بيان
گرديده، وضع خاصى دارند، شايد اين تفاوت تعبير از اين نظر باشد كه گروههاى ششگانه
مىتوانند مالك زكات شوند، و مىتوان زكات را به خود آنها پرداخت (حتى بدهكاران و
كسانى كه از اداى دين خود ناتوانند، البته در صورتى كه اطمينان داشته باشيم آن را
در مورد اداى دين خود مصرف مىكنند).
ولى دو گروه
مالك زكات نمىشوند، و نمىتوان به آنها پرداخت، بلكه بايد در مورد آنها مصرف
گردد، مثلا بردگان را بايد از طريق زكات خريد و آزاد كرد، روشن است كه آنها در اين
صورت مالك زكات نمىشوند، و همچنين مواردى كه تحت عنوان" فى سبيل
اللَّه" مندرج است، از قبيل هزينه جهاد، تهيه اسلحه و يا ساختن مسجد و مراكز
دينى و مانند آنها هيچيك مالك زكات نيستند، بلكه مصرف آنند.
و به هر حال
اين تفاوت در تعبير نشان مىدهد كه تا چه اندازه تعبيرات قرآن حساب شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 13