نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 68
يعنى پيوسته
آنها را به اين راه مىكشانند و پيش مىروند.
جمله
لا يُقْصِرُونَ به معنى اين است كه شياطين در گمراه ساختن آنها
از هيچ چيز كوتاهى نمىكنند.
***
سپس حال
جمعى از مشركان و گنهكاران دور از منطق را شرح مىدهد و مىگويد هنگامى كه آيات
قرآن را براى آنها بخوانى آن را تكذيب مىكنند" و هنگامى كه آيهاى براى آنها
نياورى و در نزول وحى تاخيرى افتد مىگويند پس اين آيات چه شد؟ چرا از پيش خود
آنها را تنظيم نمىكنى"؟ مگر همه اينها وحى آسمانى است؟ (وَ
إِذا لَمْ تَأْتِهِمْ بِآيَةٍ قالُوا لَوْ لا اجْتَبَيْتَها)
[1]" اما به آنها بگو من تنها از آنچه به سويم وحى مىشود پيروى
مىكنم، و جز آنچه خدا نازل مىكند، چيزى نمىگويم" (قُلْ
إِنَّما أَتَّبِعُ ما يُوحى إِلَيَّ مِنْ رَبِّي).
" اين
قرآن و آيات نورانيش وسيله بيدارى و بينايى از طرف پروردگار است، كه به هر انسان
آمادهاى ديد و روشنايى و نور مىدهد" (هذا
بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ).
" و
مايه هدايت و رحمت براى افراد با ايمان و آنها كه در برابر حق تسليمند
مىباشد" (وَ هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ).
ضمنا از اين
آيه روشن مىشود همه سخنان و كردار پيامبر ص از وحى آسمانى سرچشمه مىگيرد و آنها
كه غير از اين مىگويند، از قرآن بيگانهاند.
[1]" اجتباء" از ماده"
جبايت" در اصل به معنى جمع كردن آب در حوض و مانند آن است، و لذا به
حوض،" جابية" گفته مىشود، جمعآورى خراج را نيز" جبايت"
مىگويند، سپس به جمعآورى كردن چيزى به عنوان انتخاب" اجتباء" گفته شده
است، و جمله لو لا اجتبيتها به معنى چرا انتخاب نكردى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 68