نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 47
پيامبر ص از
خودش چيزى نمىداند بلكه آنچه خدا از غيب و اسرار نهان در اختيارش گذارده است
مىداند، همانگونه كه در آيه 26 و 27 از سوره جن مىخوانيم:
عالِمُ
الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ
رَسُولٍ:" خداوند از تمام امور پنهانى آگاه است و هيچكس را از علم غيب
خود آگاه نمىسازد مگر رسولانى كه مورد رضايت او هستند".
اصولا تكميل
مقام رهبرى، آنهم يك رهبرى جهانى و همگانى، آنهم در تمام زمينههاى مادى و معنوى،
نياز به آگاهى بر بسيارى از مسائل دارد كه از ساير مردم پوشيده است، نه تنها آگاهى
از احكام و قوانين الهى، بلكه آگاهى بر اسرار جهان هستى و ساختمان بشر و قسمتى از
حوادث آينده و گذشته، اين بخش از علم غيب را خداوند در اختيار فرستادگان و
نمايندگانش مىگذارد، و اگر نگذارد رهبرى آنها تكميل نخواهد شد.
و به تعبير
ديگر: اقدامات و سخنان و گفتههاى آنها رنگ زمان و مكان خودشان پيدا خواهد كرد و
محدود به شرائط يك عصر و يك محيط مىشود، اما هنگامى كه از اين بخش از اسرار غيب
آگاه باشند، برنامهها را آن چنان پياده مىكنند كه براى آيندگان و كسانى كه در
شرائط و مقتضيات ديگر به وجود خواهند آمد نيز مفيد و كافى خواهد بود.
(براى توضيح بيشتر در زمينه" آگاهى از
غيب" به جلد پنجم تفسير نمونه صفحه 245 مراجعه فرمائيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 47