نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 4
تفسير:
پيمان
نخستين و عالم ذر
آيات فوق در
حقيقت اشارهاى به" توحيد فطرى" و وجود ايمان به خدا در اعماق روح آدمى
است و به همين جهت بحثهايى را كه در آيات گذشته اين سوره در زمينه" توحيد
استدلالى" بوده است تكميل مىكند.
گرچه در
تفسير اين آيه بحثها و گفتگوهاى فراوان و داغى در ميان مفسران به راه افتاده و
احاديث گوناگونى در اين باره وارد شده ولى ما سعى مىكنيم نخست تفسير اجمالى آيه و
بعد مهمترين بحثهاى مفسران و سپس انتخاب خودمان را به طور فشرده و مستدل در اينجا
بياوريم.
خداوند روى
سخن را در اين آيه به پيامبر كرده، نخست چنين مىگويد:
" به
خاطر بياور موقعى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنها را بر گرفت و
آشكار ساخت و آنها را گواه بر خويشتن نمود و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شما
نيستم؟ آنها همگى گفتند آرى گواهى مىدهيم". (وَ إِذْ
أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ
عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا).
"
ذرية" چنان كه دانشمندان لغت گفتهاند در اصل به معنى" فرزندان كوچك و
كم سن و سال" است، ولى غالبا به همه فرزندان گفته مىشود، گاهى به معنى مفرد
و گاهى به معنى جمع استعمال مىگردد اما در اصل معنى جمعى دارد.
در باره ريشه
اصلى اين لغت احتمالات متعددى داده شده است بعضى آن را از" ذرء" (بر وزن
زرع) به معنى آفرينش مىدانند بنا بر اين مفهوم اصلى" ذريه" با مفهوم مخلوق
و آفريده شده برابر است.
و بعضى آن را
از" ذر" (بر وزن شر) كه به معنى موجودات بسيار كوچك
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 4