نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 372
سنگسارتان مىكنند (كهف آيه 20) و نيز در باره مشركان مىخوانيم:"" كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا
فِيكُمْ إِلًّا وَ لا ذِمَّةً":"
هر گاه آنها بر شما چيره شوند نه ملاحظه خويشاوندى و قرابت را مىكنند و نه عهد و
پيمان را" (توبه- 8) بديهى است غلبه در اينگونه موارد غلبه منطقى نيست، بلكه
غلبه عملى و عينى است به هر حال صحيحتر اين است كه پيروزى و غلبه فوق را، غلبه همه
جانبه بدانيم زيرا با مفهوم آيه كه از هر نظر مطلق است نيز سازگارتر مىباشد، يعنى
روزى فرا مىرسد كه اسلام هم از نظر منطق و استدلال و هم از نظر نفوذ ظاهرى و
حكومت بر تمام اديان جهان پيروز خواهد شد و همه را تحت الشعاع خويش قرار خواهد
داد.
***
3- قرآن و قيام مهدى (ع)
آيه فوق كه عينا و با همين الفاظ در سوره" صف" نيز آمده است و با
تفاوت مختصرى در سوره" فتح" تكرار شده، خبر از واقعه مهمى مىدهد كه
اهميتش موجب اين تكرار شده است، خبر از جهانى شدن اسلام و عالمگير گشتن اين آئين
مىدهد.
گرچه بعضى از مفسران پيروزى مورد بحث اين آيه را به معنى پيروزى منطقهاى و
محدود گرفتهاند كه در عصر پيامبر ص و يا زمانهاى بعد از آن براى اسلام و مسلمين
صورت پذيرفت ولى با توجه به اينكه در آيه هيچگونه قيد و شرطى نيست و از هر نظر
مطلق است، دليلى ندارد كه معنى آن را محدود كنيم مفهوم آيه پيروزى همه جانبه اسلام
بر همه اديان جهان است، و معنى اين سخن آن است كه سرانجام اسلام همه كره زمين را
فرا خواهد گرفت و بر همه جهان پيروز خواهد گشت.
شك نيست كه در حال حاضر اين موضوع تحقق نيافته ولى مىدانيم كه اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 372