نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 334
چنگال دشمن نيست و نابود خواهند شد.
***
در اينجا بدو نكته بايد توجه كرد:
1- آنچه در آيات فوق مىخوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با
خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايههاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى
نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دوراهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و
خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف
مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
در آيه 15 سوره لقمان در باره پدران و مادران بتپرست مىخوانيم:" وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ
بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً":" اگر آنها به تو اصرار دارند كه چيزى را كه
شريك خدا نمىدانى براى او شريك قرار دهى هرگز از آنها اطاعت مكن ولى در زندگى
دنيا با آنها به نيكى رفتار كن".
***
2- جمله" فَتَرَبَّصُوا حَتَّى
يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ" يك تفسير
آن همان است كه در بالا گفتيم يعنى تهديدى است از ناحيه خداوند به كسانى كه منافع
مادى خويش را بر رضاى خدا مقدم مىشمرند و چون اين تهديد به صورت سر بسته بيان شده
اثر آن بيشتر و وحشتانگيزتر است، و درست به اين ميماند كه انسان به كسى كه زير
دست او است مىگويد اگر از انجام وظيفهات خوددارى كردى من هم كار خود را خواهم
كرد.
احتمال ديگرى در تفسير اين جمله نيز وجود دارد و آن اينكه: خداوند
مىگويد" اگر شما حاضر به چنين فداكارى نباشيد خداوند فرمان فتح و پيروزى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 334