نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 297
تفسير:
تجاوزكاران پيمانشكن!
همانگونه كه
در آيات قبل ديديم اسلام پيمانهاى مشركان و بتپرستان را- مگر گروه خاصى- لغو كرد،
تنها چهار ماه به آنها مهلت داد تا تصميم خود را بگيرند، در آيات مورد بحث دليل و
علت اين كار را بيان مىكند، نخست به صورت استفهام انكارى مىگويد:
" چگونه
ممكن است مشركان عهد و پيمانى نزد خدا و نزد پيامبرش داشته باشند"؟! (كَيْفَ
يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ).
يعنى اينها
با اين اعمال و اينهمه كارهاى خلافشان نبايد انتظار داشته باشند كه پيامبر ص بطور
يك جانبه به پيمانهاى آنها وفادار باشد.
بعد بلافاصله
يك گروه را كه در اعمال خلاف و پيمان شكنى با ساير مشركان شريك نبودند استثنا كرده
مىگويد:" مگر كسانى كه با آنها نزد مسجد الحرام پيمان بستيد" (إِلَّا
الَّذِينَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ).
" اين
گروه ما دام كه به پيمانشان در برابر شما وفادار باشند شما هم وفادار بمانيد"
(فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ).
" زيرا
خداوند پرهيزكاران و آنها كه از هر گونه پيمان شكنى اجتناب مىورزند دوست
دارد" (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ).
***
در آيه
بعد همين موضوع با صراحت و تاكيد بيشترى بيان شده است، و باز بصورت استفهام انكارى
مىگويد:" چگونه ممكن است عهد و پيمان آنها را محترم شمرد در حالى كه اگر
آنها بر شما غالب شوند هيچگاه نه مراعات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 297