نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 292
برسانيد"
(فَإِذَا انْسَلَخَ، الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا
الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ) [1]
سپس مىگويد:" آنها را بگيريد و اسير كنيد" (وَ
خُذُوهُمْ).
" و
آنها را در حلقه محاصره قرار دهيد" (وَ
احْصُرُوهُمْ).
" و در
كمين آنها در هر نقطهاى بنشينيد و راهها را بر آنها ببنديد" (وَ
اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ) [2]
در اينجا چهار دستور خشن در مورد آنها ديده مىشود:" بستن راهها، محاصره
كردن، اسير ساختن، و بالآخره كشتن" و ظاهر اين است كه چهار موضوع به صورت يك
امر تخييرى نيست، بلكه با در نظر گرفتن شرايط محيط و زمان و مكان و اشخاص مورد
نظر، بايد هر يك از اين امور كه مناسب تشخيص داده شود، عملى گردد. اگر تنها با
اسارت و محاصره كردن و بستن راه بر آنها در فشار كافى قرار گيرند از اين راه بايد
وارد شد.
و اگر
چارهاى جز قتل نبود كشتن آنها مجاز است.
اين شدت عمل
به خاطر آن است كه برنامه اسلام ريشه كن ساختن بت پرستى از روى كره زمين بوده، و
همانطور كه سابقا نيز اشاره كردهايم، مساله آزادى مذهبى، يعنى ترك اجبار پيروان
مذاهب ديگر براى پذيرش اسلام، منحصر به اديان آسمانى و اهل كتاب مانند يهود و
نصارى است، و شامل بت پرستان نمىشود، زيرا بت پرستى مذهب و آئين نيست كه محترم
شمرده شود، بلكه انحطاط و خرافه و انحراف و بيمارى است كه به هر حال و به هر قيمت
بايد ريشه كن گردد.
ولى اين شدت
و خشونت نه به مفهوم اين است كه راه بازگشت به روى آنها بسته شده باشد، بلكه در هر
حال و در هر لحظه بخواهند مىتوانند جهت خود را تغيير دهند، لذا بلافاصله اضافه
مىكند:" اگر آنها توبه كنند و به سوى حق
[1]-" انسلخ" از ماده"
انسلاخ" به معنى بيرون رفتن است، و اصل آن از" سلخ الشاة" يعنى
پوست گوسفند را كند گرفته شده است.
[2]-" مرصد" از ماده" رصد"
به معنى راه و يا كمينگاه است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 292