نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 244
ولى از آنجا
كه گاهى در هم كوبيدن و كشتار دشمن سبب تحكيم موقعيت مسلمانان مىشود يكى از
مصاديق اين جمله در شرايط خاصى كشتار دشمن مىتواند بوده باشد، نه مفهوم اصلى
جمله!.
به هر حال آيه
مورد بحث مسلمانان را توجه به يك نكته حساس جنگى مىدهد، و آن اينكه هيچگاه
مسلمانان پيش از شكست كامل دشمن نبايد به فكر گرفتن اسير باشند، زيرا چنان كه از
پارهاى از روايات استفاده مىشود، بعضى از مسلمانان تازه كار در ميدان"
بدر" سعى داشتند دشمن را تا ممكن است اسير كنند، براى اينكه طبق معمول جنگهاى
آن روز، پس از خاتمه جنگ، مبلغ قابل ملاحظهاى به نام" فديه" يا"
فداء" مىگرفتند و اسيران را در مقابل آن آزاد مىكردند.
اين كار ممكن
است بعضى از مواقع كار خوبى محسوب شود، ولى قبل از اطمينان كامل از شكست دشمن كار
خطرناكى است، زيرا مشغول شدن به گرفتن اسيران و بستن دستهاى آنها و انتقال آنان به
يك محل مناسب در بسيارى از اوقات جنگجويان را از اصل هدف جنگ باز مىدارد، و چه
بسا به" دشمن زخمخورده" امكان مىدهد كه حملات خود را تشديد و جنگجويان
را در هم بكوبند، همان گونه كه در حادثه جنگ احد توجه به جمعآورى غنائم گروهى از
مسلمانان را به خود مشغول ساخت، و دشمن از فرصت استفاده كرد و ضربه نهايى خود را
بر آنها وارد كرد! بنا بر اين گرفتن اسير تنها در صورتى مجاز است كه اطمينان كامل
از پيروزى بر دشمن حاصل شود در غير اين صورت بايد با ضربات قاطع و كوبنده و پى در
پى قدرت و نيروى دشمن مهاجم را از كار بياندازد. اما به محض حصول اطمينان از اين
موضوع، هدف انسانى ايجاب مىكند كه دست از كشتن بردارند و به اسير كردن قناعت
كنند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 244