نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 172
را از مساله
غنائم جنگى نيز فراتر برده و به همه در آمدها اشاره كرده است.) در آغاز آيه
مىفرمايد:" بدانيد هر گونه غنيمتى نصيب شما مىشود يك پنجم آن، از آن خدا و
پيامبر و ذى القربى (امامان اهل بيت) و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از
خاندان پيامبر) مىباشد" (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ
مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ
الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ).
و براى تاكيد
اضافه مىكند:" كه اگر شما به خدا و آنچه بر بنده خود در (روز جنگ بدر) روز
جدايى حق از باطل، روزى كه دو گروه مؤمن و كافر در مقابل هم قرار گرفتند، نازل
كرديم ايمان آوردهايد بايد به اين دستور عمل كنيد و در برابر آن تسليم
باشيد" (إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى
عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ).
در اينجا
توجه به اين نكته لازم است: با اينكه روى سخن در اين آيه به مؤمنان است، زيرا
پيرامون غنائم جهاد اسلامى بحث مىكند و معلوم است مجاهد اسلامى مؤمن است، ولى با
اين حال مىگويد:" اگر ايمان به خدا و پيامبر آوردهايد" اشاره به اينكه
نه تنها ادعاى ايمان نشانه ايمان نيست بلكه شركت در ميدان جهاد نيز ممكن است نشانه
ايمان كامل نباشد و اين عمل به خاطر اهداف ديگرى انجام گيرد، مؤمن كامل كسى است كه
در برابر همه دستورات مخصوصا دستورات مالى تسليم باشد و تبعيضى در ميان برنامههاى
الهى قائل نگردد.
و در پايان
آيه اشاره به قدرت نامحدود الهى كرده مىگويد" و خدا بر همه چيز قادر
است" (وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
يعنى با
اينكه در ميدان بدر از هر نظر شما در اقليت قرار داشتيد و دشمن ظاهرا از هر نظر
برترى چشمگيرى داشت خداوند قادر توانا آنها را شكست داد و شما را يارى كرد تا
پيروز شديد.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 172