نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 17
مىشوند و
پيشواى گمراهانند بايد اين گونه افراد را شناخت و به شدت از آنها بر حذر بود.
***
دو آيه
بعد در واقع يك نتيجه كلى و عمومى از سرگذشت" بلعم" و علماى دنيا پرست
گرفته، نخست مىگويد:" چه بد مثلى دارند آنها كه آيات ما را انكار كردند و چه
بد عاقبت و سرنوشتى در انتظار آنها است" (ساءَ
مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا).
ولى آنها به
ما ظلم و ستم نمىكردند، بلكه" بر خويشتن ستم روا مىداشتند" (وَ
أَنْفُسَهُمْ كانُوا يَظْلِمُونَ).
چه ستمى از
اين بالاتر كه سرمايههاى معنوى علوم و دانشهاى خويش را كه مىتواند باعث سربلندى
خود آنها و جامعههايشان گردد در اختيار صاحبان" زر" و" زور"
مىگذارند و به بهاى ناچيز مىفروشند و سرانجام خود و جامعهاى را به سقوط
مىكشانند.
***
اما به
هوش باشيد كه رهايى از اينگونه لغزشها و دامهاى شيطانى، بى توفيق و هدايت الهى
ممكن نيست، و دام بسيار سخت است، مگر يار شود لطف خدا" آن كس را كه خدا هدايت
كند و توفيق را رفيق راهش سازد، هدايت يافته واقعى او است" (مَنْ
يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي).
" آن كس
را كه خداوند بر اثر اعمالش به حال خود رها سازد يا وسائل پيروزى و موفقيت را در
برابر وسوسههاى شيطانى از او بگيرد، زيانكار واقعى او است" (وَ
مَنْ يُضْلِلْ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
بارها
گفتهايم كه" هدايت" و" اضلال" الهى نه جنبه اجبارى دارد و نه
بى دليل و بى حساب است، منظور از اين دو فراهم ساختن زمينههاى هدايت، و يا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 17