نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 5
در اينجا
به چند نكته بايد توجه كرد:
1- پيوند آيه
با آيات قبل- در آيات گذشته از اين سوره، سخن از احكام خرافى بت پرستان در ميان
بود، كه از زراعت و چهارپايان نصيبى براى خدا قرار مىدادند، و عقيده داشتند كه
اين سهام بايد به شكل مخصوصى مصرف گردد، و سوار شدن بر پشت بعضى از چهارپايان را
تحريم مىكردند و بچههاى خود را براى بعضى از بتها قربانى مىنمودند.
آيه فوق و
آيهاى كه بعد از اين مىآيد در حقيقت پاسخى به تمام اين احكام خرافى است، زيرا
صريحا مىگويد:
خالق تمام
اين نعمتها خدا است، او است كه همه اين درختان و چهارپايان و زراعتها را آفريده
است و هم او است كه دستور داده از آنها بهره گيريد و اسراف نكنيد، بنا بر اين غير
او نه حق" تحريم" دارد و نه حق" تحليل".
***
2- در
اينكه جمله اذا اثمر (هنگامى كه ميوه دهد) با ذكر كلمه" ثمره" قبل از آن
چه منظورى را تعقيب مىكند، در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهرا هدف از اين جمله
اين است كه به مجرد اينكه ميوه بر درختان، و خوشه و دانه در زراعت آشكار شود، بهره
گرفتن از آنها مباح و جائز است، اگر چه حق مستمندان هنوز پرداخته نشده است و اين
حق را تنها در موقع چيدن ميوه و در درو كردن (يوم الحصاد) بايد پرداخت (دقت كنيد).
***
3- منظور
از اين حق كه بهنگام درو بايد پرداخت چيست؟ بعضى معتقدند همان زكات واجب، يعنى يك
دهم و يك بيستم است، ولى با توجه به اينكه اين سوره در مكه نازل شده و حكم زكات در
سال دوم هجرت و يا بعد از آن در مدينه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 5