نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 384
همه جا كافى بوده باشد، درست است كه ندامت يكى از اركان توبه است، ولى يكى از
اركان نه همه اركان.
گناه بتپرستى و سجده در برابر گوساله آن هم در آن مقياس وسيع و گسترده، آن هم
در آن مدت كوتاه، آن هم براى ملتى كه آن همه معجزات ديده بودند گناهى نبود كه به
اين آسانى بخشوده شود و مثلا با گفتن يك" استغفر اللَّه" همه چيز پايان
يابد.
بلكه بايد اين ملت غضب پروردگار را ببيند و طعم ذلت را در اين زندگى بچشد و
شلاق كيفر كسانى را كه به خدا افترا مىبندند به پيكر خود احساس كند تا بار ديگر
به اين آسانى و سادگى به فكر چنين گناه عظيمى نيفتد.
***
در آيه بعد اين موضوع را تكميل كرده و به صورت يك قانون كلى چنين
مىگويد:" اما آنها كه اعمال بدى انجام دهند، سپس توبه كنند (و شرائط توبه
همگى انجام گيرد) و ايمان خود را به خدا تجديد نمايند و از هر گونه شرك و نافرمانى
بازگردند، پروردگار تو بعد از آن، آنها را مىبخشد، او بخشنده و مهربان است"
(وَ الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ ثُمَّ
تابُوا مِنْ بَعْدِها وَ آمَنُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحِيمٌ).
***
پاسخ به دو سؤال:
1- آيا دو آيه فوق، جمله معترضه است كه در وسط داستان بنى اسرائيل به عنوان
تذكرى به پيامبر اسلام و مسلمانان نازل شده است و يا پيام خداوند به موسى ع بعد از
ماجراى گوسالهپرستى است.
بعضى از مفسران احتمال اول و بعضى احتمال دوم را پذيرفتهاند، آنها كه احتمال
اول را پذيرفتهاند، به جمله إِنَّ
رَبَّكَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحِيمٌ:"
پروردگار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 384