نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 317
قرآن مجيد مىگويد: دشمنان پيامبر اسلام ص نيز در برابر او چنين منطقى داشتند
(سوره نساء آيه 78) و در جاى ديگر مىگويد انسانهاى منحرف اين چنين هستند (سوره
فصلت آيه 50) و اين در حقيقت يكى از مظاهر بارز روح خودخواهى و لجاجت است [1]
فال نيك و بد
شايد هميشه در ميان انسانها و اقوام مختلف، فال نيك و بد رواج داشته است،
امورى را به" فال نيك" مىگرفتند و دليل بر پيروزى و پيشرفت كار
مىدانستند، و امورى را به" فال بد" مىگرفتند و دليل بر شكست و ناكامى
و عدم پيروزى مىپنداشتند، در حالى كه هيچگونه رابطه منطقى در ميان پيروزى و شكست
با اينگونه امور وجود نداشت، و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول
داشته و دارد.
اين دو گرچه اثر طبيعى ندارند، ولى بدون ترديد اثر روانى مىتوانند داشته
باشند، فال نيك غالبا مايه اميدوارى و حركت است ولى فال بد موجب ياس و نوميدى و
سستى و ناتوانى است.
شايد به خاطر همين موضوع است كه در روايات اسلامى از فال نيك نهى نشده، اما
فال بد به شدت محكوم گرديده است، در حديث معروفى از پيامبر ص نقل شده:
تفالوا بالخير تجدوه
:" كارها را به فال نيك بگيريد (و اميدوار باشيد) تا به آن برسيد"
جنبه اثباتى اين موضوع منعكس است و در حالات خود پيغمبر ص و پيشوايان اسلام ع نيز
ديده مىشود كه گاهى مسائلى را به فال نيك مىگرفتند، مثلا در جريان برخورد
مسلمانان با كفار مكه در سرزمين
[1] ضمنا ذكر" حسنة" با الف
و لام و" اذا" و ذكر" سيئة" با" ان" و به صورت
نكره، اشاره به اين است كه نعمتها به طور فراوان به سراغ آنها مىآمدند ولى
ناراحتيها گهگاه.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 317