نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 231
است كه به طور قطع شما مستحق عذاب شدهايد و دامانتان را خواهد گرفت.
و نيز ممكن است به معنى پليدى و آلودگى روح باشد يعنى آن چنان در گرداب انحراف
و فساد فرو رفتهايد كه روح شما در زير پوششى از آلودگيها قرار گرفته است و به
خاطر آن مشمول غضب خدا شدهايد.
سپس براى اينكه گفتار آنها درباره بتها بدون پاسخ نماند، اضافه مىكند:
" آيا شما با من در مورد چيزهايى كه از الوهيت جز نامى بى اثر ندارند و
نياكان شما اسم خدا بر آنها گذاردهاند و به دروغ آثار و خاصيتى براى آنها قائل
شدهاند، به مجادله برخاستهايد، در حالى كه هيچگونه فرمان و حجتى از ناحيه خدا در
اين باره نازل نشده است" (أَ
تُجادِلُونَنِي فِي أَسْماءٍ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ ما نَزَّلَ
اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ).
در حقيقت بتهاى شما از الوهيت، تنها يك اسم بىمسمى دارند، اسمى كه زائيده
پندارهاى خام شما و نياكانتان است و گر نه با قطعات سنگ و چوب ديگر بيابان و جنگل
هيچ تفاوتى ندارد.
سپس گفت:" اكنون كه چنين است شما در انتظار بمانيد من هم با شما انتظار
مىكشم، شما در اين انتظار باشيد كه بتها ياريتان كنند و من در انتظارم كه عذاب
دردناك الهى بر شما فرود آيد" آينده نشان خواهد داد كداميك از اين دو انتظار
به حقيقت نزديكتر خواهد بود (فَانْتَظِرُوا
إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ).
***
در آخرين آيه مورد بحث، سرانجام كار اين قوم لجوج در عبارت كوتاهى چنين
بيان شده است:" ما هود و كسانى را كه با او بودند به لطف و رحمت خود، رهايى
بخشيديم، و ريشه كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و حاضر نبودند در برابر حق تسليم
شوند، قطع و نابود ساختيم" (فَأَنْجَيْناهُ
وَ الَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ قَطَعْنا دابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا
بِآياتِنا وَ ما كانُوا مُؤْمِنِينَ).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 231